LinkedIn optimalisatie: inspirerende case Damaco Group - AB
GRATIS content kalender 2022

Damaco Group – LinkedIn optimalisatie

 

Opdracht?

Na onze strategische oefening voor Damaco Group moet ook de LinkedIn strategie daaraan beantwoorden. Die aanpak is nog te fragmentair en is opgebouwd rond 1 merk: Kipco-Damaco zelf. Maar na jaren van expansie zijn er veel meer merken binnen de overkoepelende Damaco Group.
Onze nieuwe LinkedIn aanpak focust op de groep en zet Linkedin in als volwaardig marketinginstrument.

Uitdaging

Probleempje: we zitten middenin de Covid pandemie. De internationale beurzen waar Damaco Group gewoonlijk aan deelneemt, vallen in het water, terwijl die beurzen cruciaal zijn in de marketingmix. Desondanks mikken we voor Damaco Group op:
  • meer awareness: hoe kunnen we LinkedIn inzetten met het oog op branding?
  • meer bereik: hoe verruimen we onze LinkedIn community in functie van meer relevant bereik?
  • meer impact: hoe verhogen we de impact én het engagement binnen ons netwerk?
  • meer sales: hoe gebruiken we LinkedIn als ‘remote selling’ instrument, ter vervanging van de beurzen?

Oplossing

We gaan resoluut voor een inbound marketing traject. Met inbound bedoelen we:

  • slimme inzet en uitbouw van de company page (hoe, wat, hoe vaak … communiceren)
  • extra boost via ambassadeurs
Een inbound marketing approach is een verhaal van opbouwen en consequent volhouden. Doorgaans voel je pas na 6 tot 8 maand de echte impact. Zaaien om op termijn te oogsten. Daarom is LinkedIn hét netwerk bij uitstek waar bedrijven en merken die inzetten op relaties en interactie, beloond worden met extra visibiliteit, bereik …
Kortom, eerder nudging dan direct selling*.

Startpunt: coachen van een beperkt team, verdeeld in 3 categorieën (bedoeling: best practices neerzetten en intern delen):

  • marketing (vanuit de company page)
  • management (vanuit ambassadeursrol)
  • sales medewerkers (vanuit ambassadeursrol)

Aanpak in 3 fases:

  • groepssessie personal branding & online netwerken (inclusief aanstippen opportuniteiten o.b.v. individuele profielscans en opvolging via 1 op 1 coaching);
  • inbound workshop (focus op content en lange termijn), gevolgd door opmaak plan van aanpak, ook rekening houdend met bv. het nieuwe brand DNA, de strategie en praktische zaken zoals een frequentie die haalbaar is voor de klant;
  • regelmatige evaluaties, met aandacht voor de cijfers ( evolutie in engagement, following …) én voor verdere optimalisatie.

(*) Wat als je op korte termijn concrete sales resultaten wil boosten? Ook hier biedt LinkedIn heel wat opportuniteiten, maar in een inbound traject is dit niet de focus. Je combineert dat beter met een outbound traject. Daarbij ligt het accent op het coachen van sales profielen en op het aanleren van de kneepjes voor LinkedIn-gebruik in een sales traject. Beide trajecten zijn wel perfect complementair inzetbaar.

Resultaat

  • Boost op de company page na 9 maanden:
    • van 2.700 naar 3.500 volgers (of +22%!)
    • interactieratio op de content = 8,49% (ruim boven de benchmark, gemiddeld is dit 2 à 3%!)
    • gedeelde content: liefst bijna 70.000 weergaven (zonder advertising!)
    • aantal likes/duimpjes ging x3!
  • Meer volgers, en vooral: de juiste volgers uit de gebieden waar Damaco Group business doet, dankzij de slimme inzet van ambassadeurs uit die regio’s.
  • Content kalender en interne systematiek om violen gelijk te stemmen: werpen hun vruchten af bij de inzet van ambassadeurs die een versnelling hoger schakelen in het betrekken van hun netwerk.

“De posts van de ambassadeurs zijn heel succesvol, zij tonen zich bijzonder enthousiast. Dat werkt ook stimulerend om zo verder te doen. Nogmaals bedankt voor jullie deskundige hulp, we zijn heel tevreden over het traject!” An-Marie Follens, Allround Marketeer Damaco Group

Wil je ook graag Linkedin clever inzetten voor je sales en marketing? We hebben nog massa’s tips en inzichten. Voor al je vragen: 1 adres!

« Previous Post: Derbigum – testimonialvideo’s | Next Post: Surimi van Vici en mét Amylia – inspirerende awarenesscampagne »
-

Meer werk

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

9 conversie optimalisatie tips

Je strategie back on track?

  • DOE MEE AAN ONZE POLL

    Hoe zie jij employer branding?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archieven