Deweer Art Gallery – exit communicatie

Opdracht?
Hoe vertel je aan je publiek dat je je activiteiten als wereldwijd gerenomeerde kunstgalerie, en na 40 jaar, in de huidige vorm stopzet en met een nieuw concept op de proppen komt?
Uitdaging
De trouwe kunstverzamelaars en -liefhebbers niet tegen de schenen schoppen, maar hen stilaan laten begrijpen dat dit de gemaakte keuze is, alsook iets nieuws in het vooruitzicht stellen.
Oplossing
Meer dan een jaar lang werd onder de titel ‘Bye, bye and hello’ teasend gecommuniceerd dat er een tijd van afscheid (bye bye) in aantocht en iets nieuws (hello) gekomen was. Langzaam maar zeker en stukje bij beetje legden we de puzzel, met de bedoeling niemand te bruuskeren en de pers te ‘masseren’ om met het nieuws uit te pakken.
De mogelijke verbazing en pijn werden verzacht door het éénmalige aanbod van liefst 1.700 kunststukken, die naar aanleiding van 40 jaar Deweer aan sterk verminderde prijzen van de hand gedaan werden (tot -40%).
Goede klanten werden beloond met een Gold of Silver ticket (VIP-login), waarmee men exclusief, vooraf én online de mooiste kunstschatten kon veroveren.
Resultaat
- We slaagden erin om duidelijk en consequent het nieuws op te bouwen en gedurende langere periode Deweer top of mind te houden.
- Het ‘slechte nieuws’ werd Cruyff-gewijs in een voordeel omgedraaid.
- De verkoop was ongezien ‘booming’.
Na de overgang volgde een adempauze. Enige tijd later kwam de launch van het nieuwe initiatief: Platform 6A by Deweer. (Naam en design by AB.) Een initiatief met als doel een levendige mix te creëren tussen privé- en bedrijfscollecties, kunstenaars, galeries, mensen uit de designwereld en andere kunstvormen.
Heb je ook iets neteligs te communiceren en zoek je daarvoor een ervaren en welbespraakte partner? Neem dan zeker eens contact met ons op!