Opdracht

Recytyre preventie- en veiligheidscampagnes: check geregeld je bandenspanning.

Uitdaging?

Regelmatig je banden checken is goed voor het milieu. Maar hoe stimuleer je de brede Belgische bevolking (aka autobestuurder) om meer aandacht voor zijn/haar band te hebben?

Recytyre daagt in de jaarlijkse bandenspanningscampagne AB uit om het op een originele en impactvolle manier aan te pakken. Onze ongebonden aanpak komt hierbij goed van pas. Elk jaar opnieuw slagen we erin de doelgroep (en onze klant Recytyre) te verrassen. Benieuwd? Scroll snel naar de concrete resultaten hieronder.

Recytyre radio

Het concept werkt ook uitstekend op radio

0:00

Oplossing

Vanuit het inzicht dat de consument ‘egocentrisch ecologisch bewust’ is, trekken we niet alleen de kaart van het milieu, maar nemen we ook de topics veiligheid en financiën mee in de campagne-invulling. Belangrijke triggers zo blijkt.

Ondanks deze drieledige boodschap gaan we in elke campagne voor 1 herkenbaar allesoverkoepelend concept. In dit geval: ‘Je banden checken is kinderspel. Maar laat je veiligheid niet van je kinderen afhangen.’

Campagne-aanpak:

  • brede uitwerking in elk medium
  • het maximum uit het budget halen
  • kritisch bekijken hoe we de doelgroep op een zo relevant mogelijk moment en plaats kunnen bereiken

Middelen:

  • online video’s als speerpunt
    • budgettair haalbaar
    • breed bereik
    • en toch weinig waste dankzij specifieke targeting obv uitgekiend online mediaplan
  • dedicated campaign website als campagnedraaischijf, inclusief handige tips, instructievideo, kennisquiz …
  • radiospots (ideaal om de autobestuurder te bereiken) inclusief samenwerkingen, activaties en samenwerking met relevante partners zoals influencers, tankstations, Touring … en POS-communicatie via garages en bandencentrales.
  • slimme PR op basis van gefundeerd onderzoek (samen met VIAS) voor een extra boost.

Recytyre campagne cross channel AB

Resultaat

  • Al na 2 campagnes stijgt de kennis over het topic met 29%* (‘ik weet dat maandelijkse controle nodig is’) en de attitude met 43%* (‘ik vind het belangrijk om bandenspanning te controleren’)!

    (* resultaten obv 0- en 1-meting via onafhankelijke online bevraging door VIAS bij respectievelijk 1.075 respondenten voor 0-meting en 1.011 respondenten voor 1-meting, representatief voor de Belgische bevolking, bij mensen die instaan voor het onderhoud van de wagen)

  • De 3 YouTube video’s uit onze kids campagne halen samen net geen 2.000.000 views!

  • Het kids concept slaat aan: de kleine kinderen uit onze eerste kids campagne gaan op YouTube aan de haal met ‘beste YouTube commercial van dat kwartaal‘.

    Die learning nemen we mee naar een volgende campagne waarin ietwat grotere kinderen hun ouders op een grappige manier op de vingers tikken. Opnieuw bingo: 1 van de 3 video’s wordt de best bekeken YouTube commercial van het jaar en ook een andere video uit diezelfde reeks haalt de top 5!

    Conclusie: de laagdrempelige en sympathieke campagne-insteek met kinderen scoort uitzonderlijk goed op het vlak van likeability en brengt het ‘saai’ bandenspanningsthema op een leuke manier tot leven.

    Concrete cijfers vind je hier.

  • Met onze eenvoudige maar slimme PR-aanpak halen we in verschillende campagnes de nationale pers. Het thema is net voor we de paid campagne in gang zetten de talk of the town in ochtendshows op radio, Het Journaal en VTM nieuws, in kranten … Hierdoor stijgt ook de vraag uit het veld naar POS-materiaal. Zelfs na de campagne komt het topic via 1 van onze influencers (Thor the Bengal kat) aan bod bij Van Gils & Gasten.

  • Performante online campagne (mix SEA, bannering, video advertising, social, affiliate, …) die de site traffic (40.000 bezoekers op 1 maand tijd!) én het aantal wedstrijddeelnemers (conversie) serieus de hoogte in jaagt!

  • Als het resultaat is dat je je zelf afvraagt hoe je die dekselse bandenspanning kan controleren, bekijk dan de animatievideo die we daarover inblikten:

Recytyre campagne cross channel AB
Recytyre campagne cross channel AB
Graag live toelichting van ons werk?

BiJ JOU, BIJ ONS OF VIA VIDEOCALL

Vul je e-mailadres in en dat komt voor de bakker!


    Privacy policy