Website audit: 13 learnings voor meer conversies op je nieuwe site

Website audit: je leert zoveel, als je kritisch je site bekijkt.

Op naar meer conversies op je nieuwe site
 

Het voorbije jaar deden we voor heel wat klanten een website audit. Een intensief, langdurig maar oh zo noodzakelijk werk. En een investering die je als merk in no time terugverdient. Want voor je je oude site een opfrisbeurt geeft of een nieuwe bouwt, wil je zeker zijn:

  • dat je de fouten van vroeger niet meer herhaalt
  • dat je oplossingen biedt voor nieuwe klantenbehoeften
  • dat je bezoekers niet vroegtijdig afhaken en doen wat jij wilt dat ze doen
  • dat je site stijgt in de SEO ranking
  • dat je organisch bezoek groeit

Sommige bevindingen lagen voor de hand. Andere learnings deden ons én de klant verrast opkijken. We kunnen er makkelijk 20 opsommen, maar beperken ons hieronder tot 13.

1. Afbeeldingen en video: ook belangrijk in b2b

Iedereen weet intussen hoe belangrijk beelden en video zijn, maar is dat niet typisch b2c? Hoe zit dat in de b2b-sector? Minstens even belangrijk, zo merkten we in onze website audit voor Bulk. ID. Hun doelgroep zoekt behoorlijk veel op afbeeldingen en video’s. Gevolg: de nieuwe site van Bulk .ID bulkt van het visuele materiaal. En elke afbeelding is geoptimaliseerd met goeie metadata – dat spreekt voor zich.

2. Hak content in boeiende stukjes

Opvallend: veel onderzochte sites bevatten interessante content, maar vergaten dat daar meer potentieel inzit. Hoe moet het wel?

  • Hak interessante webpagina’s in stukjes.
  • Verspreid de content over verschillende pagina’s op basis van een specifieke zoekopdracht.
  • Of anders gezegd: pas de indeling van de bestaande content aan en geef elk relevant onderwerp een eigen landingspagina.

Gouden regel daarbij: minstens 300 woorden per pagina.

3. Verpak dezelfde content op verschillende manieren

Een voorbeeld uit de GreenHouse site: aan een populaire pagina met info over ‘dienstencheques & belastingen’ voegden we een downloadbare pdf toe, met identiek dezelfde content. Ook die pdf was een succesnummer. Nieuwe verpakking, nieuw strikje: werkt altijd.

4. Lead generation: kleine worteltjes, grote resultaten

Nog even doorgaan op de vorige learning: de pdf van GreenHouse over ‘dienstencheques & belastingen’ was pas downloadbaar in ruil voor een e-mail adres. Daar haakt geen enkele sitebezoeker op af. Integendeel: keer op keer een superbelangrijke lead!

Website audit AB GreenHouse dienstencheques en belastingen

5. Vergeet de XML sitemap niet

Dat is een oplijsting van alle relevante pagina’s die zich op de site bevinden. Hierdoor lezen zoekmachines de site sneller en indexeren ze sneller nieuwe content. Zeker bij een grotere site is dit belangrijk.

6. Gebruik gerust vakjargon dat in je website audit hoge zoekfrequenties haalt

Consumentvriendelijk schrijven betekent niet dat je geen complexe termen mag gebruiken. Zolang die moeilijke woorden je SEO ranking maar vooruithelpen!. Bij de website audit van Bulk .ID merkten we dat het woord ‘scheidingstechniek’ een hoge zoekfrequentie kende. Dus claimen we dat woord in de nieuwe site.

7. Hou contact forms kort

Opnieuw een frappant voorbeeld uit de website audit voor GreenHouse. Liefst 64 % van de mensen die via het online formulier klant wilden worden, haakten halverwege af.

De reden? Het in te vullen document was veel te omslachtig. Naam, voornaam, adres, telefoonnummer, rijksregisternummer, welke dagen, welke uren …

In de nieuwe site is de contact form tot een minimum beperkt, met een veel hogere conversierate als gevolg. Ook bij Lybover gingen we identiek tewerk.

website audit AB Lybover contact

8. Gebruik de juiste call to action

Denk altijd in functie van first time visitors en potentiële klanten. Die willen snel navigeren naar het antwoord op hun behoefte. Veel organisaties zijn nog teveel georiënteerd op wat ze zelf willen vertellen: teveel inside out in plaats van outside in.

Een voorbeeld van de oude GreenHouse site: de button “klant”. Geen succes. Logisch als je deze redenering volgt:

  • Wat als je nog geen klant bent en het graag wil worden? Dan klik je niet op de button “klant”.
  • Misschien wel op een button “klant worden”? Nee, want dat klinkt zo commercieel en vertrekt vanuit de behoefte van GreenHouse.
  • Wel een goeie button: “huishoudhulp aanvragen”: die scoort goed in SEO en beantwoordt aan de behoefte van de bezoeker. Deze call to action staat nu prominent op de nieuwe site.

9. OMG, nog altijd massa’s 404-pagina’s?

Bij verschillende website audits zoals bv. bij Keller bleken er verbazend veel 404-pagina’s zijn.

De oorzaken zijn divers:

  • de pagina bestaat effectief niet meer
  • de url is gewijzigd
  • er is geen redirect voorzien …

De gevolgen zijn groter dan je denkt:

  • de betrouwbaarheid van je site krijgt een knauw
  • het doet je eigen betrouwbaarheid en reputatie geen deugd
  • je klanten verlaten de site en gaan elders op zoek naar wat ze zochten
  • zoekmachines straffen je af: ze verwijderen je pagina uit de zoekresultaten, waardoor de opgebouwde waarde van die pagina verloren gaat.

Klassiek voorbeeld: een pdf die als url bestaat – je haalt na verloop de pdf uit de site, maar die url blijft bestaan als 404-pagina. Onnodig te zeggen dat Google daar niet van houdt.

9. Een chatfunctie leidt tot leads

Uit de website audit bij GreenHouse kwam duidelijk voor dat chatten met een medewerker van GreenHouse bezoekers geregeld overtuigde om klant te worden. Straf! En dus zeker de moeite om te investeren in medewerkers die het chatten in hun takenpakket opnemen. Ook op kub.be en Van Lijsebetten Printing & Packaging lo(n)kt de chatfunctie.

website audit AB kub

11. Giet de learnings meteen in je nieuwe sitestructuur

Overall conclusie: een goeie analyse stuurt je automatisch al de goede richting uit voor je volgende site. Je zal zien: de wireframes en structuur zitten al meteen op het goede spoor. Zoals de nieuwe website van Toff Meubelen.

12. Durf een testsite maken

Dit vergt een inspanning, maar loont maximaal. Neem nu onze testsite voor Van Lijsebetten Printing & Packaging. Zo konden we naar hartenlust experimenteren, met bijvoorbeeld een kleine enquête, of met 6 buttons (call to actions), waaruit we de 3 meest efficiënte selecteerden voor de definitieve site.

  • De button ‘gratis dummy’ werkte bijzonder goed.
  • De button ‘breng een bezoek’ scoorde niet, hoewel we dachten dat een bezoek aan zo’n imposante drukkerij iedereen zou bekoren. Niet dus.

Nog een learning uit de Van Lijsebetten-testsite? We kregen opvallend meer conversies (o.a. onder de vorm van offerte-aanvragen) dankzij:

  • de verplichting voor elke bezoeker om op de homepage één van de hoofdtaken van de site (zie drie grote keuzebuttons hieronder) te kiezen
  • de afwezigheid van andere navigatiemogelijkheden die alleen maar afleiden
website audit AB Van Lijsebetten

Deze structuur van de testsite was een voltreffer. Logisch dat we hem op de definitieve site gebruiken.

13. Blijf ook na de launch analyseren en investeren in website audit

Een website audit is nooit af. Voorzie wat tijd en budget om na de launch van je nieuwe site verbeterpunten te blijven zoeken. Bij GreenHouse merkten we bv. dat mensen veel zoeken op ‘poetshulp provincie x’ en minder op ‘poetshulp stad x’. Heel raar, maar het is intussen met succes aangepast.

Geen goeie nieuwe website zonder audit van je oude. Heb jij nog bevindingen van je eigen site? Deel ze met ons. En lees ook deze 11 klassieke fouten die organisaties maken bij de voorbereiding van hun nieuwe website.

Benieuwd naar learnings over je eigen site?

Komaan, we doen samen een website audit

En je conversie en SEO ranking zullen stijgen

Piet Coucke
Piet Coucke, no nonsense boss & creativity lover.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Content marketing strategie: zo scoor je in de praktijk | Next Post: Hoe fris kun je als b2b drukkerij naar buiten komen? »
-
Gerelateerde artikels

Gratis unbound inspiratiesessie?

  • Doe mee aan onze poll!

    Wat scoort volgens jou het best?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief

  • Download me
    Zit je nog met vragen over de implementatie van je strategie, wil je een woordje uitleg over de kalender of vul je hem graag samen met ons in? We helpen je graag verder. Contacteer ons via lien@ab.be. En lees intussen ons artikel over het hero hub hygiëne model.