Van concept naar beeld: niet zomaar een foto.
GRATIS content kalender 2021

To shoot or not to shoot

Wat is het beste beeld om het verhaal te vertellen?
 

‘Kijk eens op het internet’, is een vaak gehoorde reflex als het over het gebruik van beeldmateriaal gaat, want dat is beschik- en betaalbaar. Los van het feit dat er auteursrechten mee gemoeid zijn en de technische kwaliteit meestal ontoereikend is, geeft een zogenaamd stockbeeld of kant-en-klare foto soms niet weer wat we ermee bedoelen. Redenen genoeg om een conceptbeeld (een beeld dat een inhoudelijk idee, een concept moet weergeven) op te nemen, (virtueel) samen te stellen (al dan niet in 3D), te manipuleren of combinaties hiervan. Enkele voorbeelden.

Concept Recupel massagesalon

Hoe breng je in beeld dat je als retailer je klanten beter soigneert door een Recupel-RecyclePunt in je winkel te plaatsen? Ons creatief antwoord: het massageconcept.

Recupel_RecyclePunt_sketch_lay-out_ab

Van ruwe schets tot eindbeeld in lay-out

Leuk idee, maar een man op een kassaband vind je niet meteen in een online beeldenbank.

Recupel_RecyclePunt_setting_ab

De locatie: geen cadeautje

Voeg daar een moordende deadline en a lot of troubleshooting aan toe: een locatie met toestemming vinden (en deze onherkenbaar maken), een model casten, onverwacht zonlicht opvangen en zorgen dat er geen enkel merk zichtbaar is (een one-take met héél veel retouche nadien).

Recupel_RecyclePunt_raw_ab

Het ruwe ‘one-take’ beeld

Maar sowieso een mooie uitdaging om in een bestaande supermarkt, tijdens de normale openingsuren, één van de drie kassa’s ‘plat te leggen’.

Recupel_RecyclePunt_result_ab

Het ‘opgekuiste’ eindbeeld

Gelukkig kon de halfnaakte man op de kassaband op veel bijval van de winkelbezoekers rekenen 😉

photographer: Geert De Taeye • retouche: Livingroom

Concept Samsonite Curv® Technology

Sommige beelden zijn niet met foto’s en manipulaties te realiseren. Neem nu de samenstelling van de schaal van de befaamde Samsonite Curv® Collection.

De ruwe schets van het technisch procédé

De briefing: ‘maak duidelijk dat de kofferschaal samengesteld is uit verschillende warm geperste layers, die geweven werden uit uitgerokken reepjes kunststof, die op hun beurt uit sheets van gesmolten Polyprop granulaat gesneden werden’. Hallo. Ik begrijp dat Samsonite op die manier tegelijk de sterkte en veerkracht van de vederlichte schalen wil aantonen, maar fotografisch is het onmogelijk.

Samsonite_Curv_ab

De afgewerkte 3D-visual

Op basis van mijn schetsen en een aantal gesprekken en voorstudies zijn 3D-specialisten er glansrijk in geslaagd al deze techniciteiten in één aantrekkelijk, hightech beeld te vatten.

3D-artist: DividebyFour

Concept Rubcycle, the rubber summit

Een visual voor een conferentie over toekomstige toepassingen van herwonnen rubbergranulaat?

Rubber_Summit_Recytyre_concept_ab

De ontwerpschets

Voor deze opdracht van Recytyre, de Belgische organisatie die de ophaling en verwerking van banden in goede banen leidt, ging m’n concept snel de futuristische (melk)weg op.

Rubber_Summit_Recytyre_parts_ab

De bestaande elementen

Fotograferen was niet nodig, want ik vond als basis goede stockbeelden van sterrenhemels en aardbollen.

Rubber_Summit_Recytyre_result_ab

Het eindresultaat

De rest konden we in 3D samenstellen en manipuleren: de autoband en de stratosfeer rond de aarde, in de vorm van het Recytyre-logo en samengesteld uit rubbergranulaat.

3D-artist: Mules

Concept Boeketje Recupel

Een van de Recupel-fracties is ET&G of elektrisch (tuin)gereedschap.

Recupel_ET&G_snoerboeket_ab

Verlept en monter snoerenboeket

We werden gevraagd een campagnebeeld uit te werken dat zich naar de professionele gebruikers van deze gereedschappen richt. Gezien het thema zat dit helemaal in de sfeer van de groene vingers. Onder het motto ‘maak een mooi gebaar’, bedachten we een verlept en fiks boeket.

Recupel_ET&G_snoerboeket_draadjes_ab

Fijn studiowerk

Echt iets om in studio op te nemen. Ik ging zelf bij een recyclagebedrijf een 100-tal snoeren selecteren, uit een berg van 6 meter hoog! Op de studioset werden ze een puppet on a string, en afhankelijk van de spanning maakten we er een treurig en een opgewekt boeket van.

photographer: Douglas Moors

Concept Initial hocus pocus

Dat een spook niet zomaar te fotograferen valt, weet iedereen. Je moet de juiste mantra hebben, de juiste schemering … en het fantoom moet zich nog willen vertonen natuurlijk. Daarom maakte ik er eentje na. Het spook mocht de cover van een ‘thriller’ sieren, gericht aan bedrijfsleiders. Het concept vertelt immers dat de keuze van bedrijfskleding (met Initial) geen nachtmerrie hoeft te zijn.

concept Initial_Textiles_cauchemar_ab

De eindmontage, -manipulatie en -lay-out

Gezien het om bedrijfskleding ging, vroeg ik de styliste een spook uit schorten, overalls of vesten te toveren … en ik moet eerlijk zeggen dat het vele stukken gekost heeft voor de confectie ‘geknipt’ was. De juiste kleurzetting en dreiging werd nadien in retouche gedaan … en geef toe: precies een ECHT spook!

photographer: Bart Van Leuven • retouche: Adrien Hendrickx

Conceptfoto, 3D, stockbeeld of nog een andere oplossing?

Contacteer ons

Dan komen we graag langs met een sterk visueel verhaal.

Mike Bral
Mike Bral, concept & digital creative.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.

AB-team: AD Mike Bral • Copy Marc Pauwels • CD Piet Coucke • Design Jorge De Wintere • Online Jan Depoorter • Prod Trui De Pauw • Acc Koen Verbauwhede, Lien Desmet, Brigitte De Paepe

« Previous Post: Eurobest 2015: laat creatieven niet sterven. | Next Post: STIMA-congres 2015: onze boeken-top 5 voor onder de kerstboom. »
-
Gerelateerde artikels

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

9 conversie optimalisatie tips

Je strategie back on track?

  • DOE MEE AAN ONZE POLL

    Welk soort artikels verkies je op onze blog?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief