The unbound agency: twee ongebonden meningen
GRATIS content kalender 2019

The unbound agency: twee ongebonden meningen

En de repliek van de keynote sprekers op ons AB change seminar over onze unbound positionering
 

Sinds kort bekijken we advertising vanuit een ‘unbound visie’. Mooie vondst toch? Maar ook één die een woordje uitleg verdient. Waarvoor wij ons Jambersgewijs in de sofa wurmen tussen AB-zaakvoerders Piet en Koen in, om dé vraag der vragen te stellen. ‘Vanwaar the unbound agency?’

Koen Verbauwhede Piet Coucke unbound

Koen en Piet voelen zich al helemaal unbound

Unbound: het beste van outbound en inbound.

Koen: “We voelden dat onze positionering aan vernieuwing toe was. We hebben nu bijna 30 jaar lang merken doen groeien met outbound campagnes. Zeg maar de klassieke push advertising waarbij de adverteerder de touwtjes in handen heeft en de blijde boodschap verstuurt naar zijn publiek.

Daar staat al een aantal jaren een tegenbeweging tegenover: inbound marketing. Online content creëren waar mensen echt zitten op te wachten, zorgen dat die content gevonden wordt, de content promoten, van webbezoekers webklanten maken, voortdurend data meten, bijsturen, verfijnen … ik geloof echt in dat verhaal, die opmars is niet te stuiten, we gaan daar deels in mee.

Tegelijk merken we dat het inbound-verhaal niet zaligmakend is. Er wordt nu stilaan zoveel online stuff verspreid, gedeeld en geliked dat er een content overload optreedt. Zelfs al is die inhoud relevant en goed gemaakt. Wij zien meer toekomst in een tussenmodel, een goeie mix van online content en ‘old school’ advertising met campagnes op tv, radio, in print of betalende online media. Waarom zouden beide elkaar niet ondersteunen en versterken?”

In- versus outbound marketing: het verschil
Inbound marketing
SEO, Social media optimization, Blog marketing, Content marketing, Native advertising, Viral marketing, Social media marketing, RSS, Podcasts ...
Gewenst, met toestemming van de consument / pull
De grijze zone
E-mailmarketing (soms gewenst, soms ongevraagd), SEA (niet opdringerig, maar wil je die ads wel zien?), Display advertising (soms informatief en engaging, soms opdringerig), Social media (soms als content vermomde reclame, soms relevante content)
Outbound marketing
Tv-spots, Radiospots, Printadvertenties, Direct mailings, Opdringerige online advertising ...
Ongevraagd, zonder toestemming van de consument / push
Unbound
Geen kanalen, geen hokjes, geen categorieën. Laat mensen zelf beslissen wat ze willen zien, lezen of horen, en hoe, wanneer en waar ze interactie willen.

Piet: “In- en outbound gaan meer over methodologie dan over strategie. Met unbound overstijgen we dat. Een voorbeeld: start inbound met een online onderzoek, deel de conclusies online, probeer er free publicity uit te halen en ga dan outbound, door de resultaten te gebruiken als basis voor offline advertising.

Zo’n aanpak werkt. Vandaar dus unbound, het leunt veel dichter bij de realiteit en bij ons DNA aan.”

Koen: “Ik zie trouwens zeer veel old school marketing vermomd als inbound. Kijk maar naar de nieuwe wereldwijde Coca-Cola campagne. Veel meer dan een serie feelgood commercials met een hashtag erachter is dat toch niet? Is dat dan vernieuwende inbound? Beetje doorzichtig toch? Ook als je branding wil, als je je merk gevoelsmatig wil laden, blijven massamediale campagnes toch verdomd handig.”

Piet: “Heel die discussie over in- en outbound is zinloos hokjesdenken. Al is het maar omdat de eindconsumenten, de klanten van onze klanten dus, echt niet in reclamehokjes denken. Erger nog: ze willen zelfs helemaal geen reclame. Dus laten we hen tenminste het gevoel geven dat ons werk geen reclame is, maar inhoud die hen vooruit helpt, hen triggert.

Relevant, prettig, confronterend, entertainend of wat dan ook. En dan is het aan consumenten om er mee te doen wat zij willen. Zappen ze weg, vliegt ons werk de prullenmand in? Of gaan ze over tot interactie en conversie?”

Koen: “Unbound betekent ook dat we ongebonden naar ons vak kijken, dat we ons niet per se aan de regeltjes houden. Stel dat we een campagne voor jonge twintigers moeten ontwikkelen. Je zou denken: gebruik voluit de media die zij ook gebruiken. Twitter, Facebook, Snapchat, Whatsapp en noem maar op.

Maar een van dé trends in 2016 is digibesitas. Jongeren die aan het online infuus liggen, beginnen hier en daar af te haken omdat ze die digitale overload niet meer behappen. Als student misschien nog wel, maar eens ze werken, een relatie en kinderen krijgen, stoppen sommigen met één of meer social media. Ze kunnen nu eenmaal niet oneindig multitasken.

Daar sta je als marketeer dan met je social content. Weet je welk medium er dan meestal overblijft? Good old e-mail, want daar zijn ook twintigers professioneel voortdurend mee bezig. Dan is het alleen nog een kwestie van goeie content bieden die opvalt in de dagelijkse e-mail overload.”

Piet: “Aan onze unbound-positionering zit ook een eigenzinnig kantje. We zijn een onafhankelijk bureau, we komen onbevangen voor onze mening uit, we zijn misschien een beetje koppig. Daar voelen we ons prima bij.”

De keynote sprekers van het AB change seminar over onze unbound positionering

Geen woord zonder wederwoord. Dus lieten we drie kritische geesten met een uitgesproken opinie hun mening ventileren: de keynote sprekers van het voorbije AB change seminar zijn de ideale toetssteen om hun visie te geven over de weg die AB nu inslaat als unbound agency.

Unbound sprekers op AB change seminarDennis Kenis, FairEtail

“Met bijna 30 jaar ervaring is AB een oude rot in het communicatiewereldje. Tegelijk beseffen jullie dat je jezelf regelmatig in vraag moet stellen en bijsturen. Dat is sterk. Wellicht ook de belangrijkste reden dat je er vandaag nog bent en dat je scherper staat dan ooit. De nieuwe positionering speelt in op een actuele maar inderdaad vrij zinloze discussie. In- en outbound zijn in een optimale situatie net complementair. Marketeers hebben vandaag meer dan ooit behoefte aan duidelijk advies en begeleiding; niet in de zin dat iemand hen even zal vertellen hoe het moet. Wel in een sfeer van participatie en co-creatie om samen tot de beste aanpak te komen. Als unbound agency geef je alvast een krachtig, actueel maar ook duurzaam signaal.”

Filip Lauweres, IgnitionOne

“Jullie willen communiceren wars van alle kanalen. Dit lijkt voor mij ook de toekomst. We mogen niet meer in kanalen denken. Het juiste moment vinden om te communiceren wordt belangrijker dan de keuze of het een in- of outbound kanaal moet zijn. Ik stel me enkel deze vraag: als het kanaal niet belangrijk is, waarom het dan als naam opnemen in je visie en het unbound noemen? Het is een creatieve vondst, maar je hebt er wel een woordje uitleg bij nodig. Het is ook een tech verhaal. De uitdaging ligt er in om al die channels op te volgen, veel channels zijn bijna real time, ik ben heel benieuwd …. Maar de positionering kan zeker slagen. Ze beantwoordt aan een reële behoefte.”

Filip Lemaitre, Trendwolves

“Zoals reclamecollega Hugh MacLeod het al treffend samenvatte: “If you talked to the people like advertising talked to people, they’d punch you it in the face.” Consumenten zijn niet langer gedwee koopvee dat je met in- of outbound campagnes rond je vinger windt. Ze hebben je sneller door dan je lief is. Unbound voor elke campagne gaan lijkt me dus een prima idee.”

Is unbound iets voor jouw merk?

Contacteer ons

Dan boosten we samen jouw business.

Lien Desmet
Lien Desmet, externe inspirator • interne motivator • strateeg • hyperkineet.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Recente inspiratie voor AB. En voor jou ongetwijfeld ook. | Next Post: Leuke stage? AB zoekt een stagiair met honger. »
-
Gerelateerde artikels

CREATIVITY WORKSHOP

Je strategie back on track?

  • Doe mee aan onze poll!

    BV's in reclame, een meerwaarde?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief