STIMA-congres 2015: onze boeken-top 5 voor onder de kerstboom.
Dekentje? Check. Kopje chocomelk. Check. Stemmig achtergrondmuziekje. Check. Je bent helemaal klaar voor onze warm aanbevolen vakliteratuur op koude winteravonden. 5 topboeken, naar aanleiding van het voorbije STIMA-congres 2015. Lees en leer bij!
1. Nir Eyal, ‘Hooked’
Klanten die niet meer zonder je dienst of product kunnen: wishful thinking? Nee hoor. Zolang je maar genoeg meerwaarde creëert die het leven van de gebruiker verbetert en waardevoller maakt. Nir Eyal gidst ons al een flink eind op weg naar het ‘onmisbare’.
2. Patrick & Anne-Marie Demoucelle, ‘Positief’
Een pakkend positief verhaal waar ook marketeers veel van opsteken. Topconsultant Patrick Demoucelle was 40 toen hij 10 jaar geleden de diagnose van de ziekte van Parkinson kreeg. Toch was het voorbije decennium volgens hem het gelukkigste van zijn leven. Hoe? Door te geloven in de kracht van positief denken. Demoucelle begeleidt nu (samen met zijn vrouw Anne-Marie) bedrijven en focust op het belang van een positieve ingesteldheid. Ook voor marketeers is dit essentieel om succesvol te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de impact van je positieve attitude op jouw team. Lees zijn boek en bekijk ook deze Koppen-reportage over de kracht van optimisme.
3. Peter Decuypere, ‘We Love Events’
I Love Techno op het STIMA-congres 2015, waarom niet? Peter Decuypere schreef als organisator van I Love Techno een boek waarin hij de kracht van events schetst vanuit belevingsstandpunt en conversatiepotentieel. Actueler dan ooit: denk maar aan het wereldwijde succes van Tomorrowland of de jaarlijkse feelgood-vloedgolf van Music for Life. Zelfs als je niet louter focust op het evenementiële, steek je veel op van zijn visie. Terechte nominatie als “marketing book of the year”.
4. Peter Hinssen, Steven Van Belleghem, Harry Demey, ‘Spirit of the Valley’
Wat maakt de “Valley” cultuur zo speciaal? En wat kunnen we als Belgische marketeers hiervan opsteken? Bijzonder veel. Er valt heel wat te leren van het ondernemerschap en innovatievermogen dat er heerst. Kortom: een must-read boek. Ook ‘Spirit of the Valley’ kreeg een terechte nominatie als “marketing book of the year”.
5. Antonio Damasio, ‘Descartes’ Error (De vergissing van Descartes)’
Moet kunnen: een boek uit 1994. STIMA-spreker Steven Cosyns is er nog steeds wild van. Damasio is een neuroloog die verwijst naar een volgens hem foutieve redenering van Descartes. Descartes (“Ik denk, dus ik ben”) beweerde dat geest en lichaam gescheiden zijn. Damasio stelt echter dat emotie en rede aan elkaar gekoppeld en zelfs afhankelijk van elkaar zijn. In zijn boek gebruikt hij vlot lezende verhalen van patiënten met een bepaald type hersenbeschadiging, om aan te tonen dat een mens niet louter rationeel beslist, maar zich ook laat leiden door emoties. Cosyns stelt dat dit ook zo loopt bij finale beslissingen van consumenten. Die zijn eerder emotioneel dan rationeel. Heel belangrijk om een waarde en een gevoel te creëren rond een merk. Mensen vergeten sneller wat je zegt, maar ze vergeten niet snel wat ze voelden toen het gezegd werd.
Wat was jouw favoriete boek van het STIMA-congres 2015?
Laat het ons weten.
Wie weet kunnen we ruilen;-)
