Social Media Day maart 2016: bereik meer met influencer marketing
GRATIS content kalender 2019

Social media day verslag: leve de amplification

Bereik meer met een slimme combinatie van content- en influencer marketing
 

Vandaag zetten steeds meer merken in op social media. De kans is groot dat dit ook geldt voor jouw merk, maar ook jouw partners en concurrenten doen vermoedelijk een beroep op social media. Hoe maak je dan als merk nog het verschil ? Door social media slim in te zetten en niet alleen zelf de boodschap te verkondigen maar bijvoorbeeld ook ambassadeurs te activeren via influencer marketing. Laat dit nu net het centrale thema zijn van de voorbije Social Media Day maart 2016, die volledig in het teken van “amplification” stond.

Of hoe je content- en influencer marketing combineert om je boodschap op een geloofwaardige en effectieve manier bij de juiste doelgroep te krijgen. Een bijzonder boeiend topic dat ik niet wou missen! Ik vat de highlights graag even voor jou samen.

De kracht van influencers

Cijfers van GlobalWebIndex tonen aan dat 38% van de 18- tot 29-jarigen adblockers gebruikt op desktop en zelfs 25% doet al hetzelfde op mobiel in Europa! In tijden waarin consumenten sceptisch staan ten opzichte van klassieke reclame, hebben influencers het voordeel dat ze het vertrouwen van hun fans en volgers hebben. Influencers kunnen dus een belangrijke rol spelen voor merken. Zeker als je weet dat 84% van de consumenten zegt actie te ondernemen op basis van reviews.
Bovendien is het een misvatting dat hoe groter het bereik van een medium is, hoe beter de campagnedoelstellingen gehaald zullen zijn. Dit geldt ook bij het in kaart brengen van de relevante influencers voor jouw merk. In principe zijn er geen top 10 influencers die van toepassing zijn voor alle merken. Essentieel is dat de context klopt.

Macro- of micro-influencers?

Hoe groter het aantal volgers van een influencer, hoe lager de gemiddelde engagement rate. Daarom is het interessant om een onderscheid te maken tussen macro- en micro-influencers.
Macro-influencers zijn de grote vissen. Denk aan bekende koppen met soms meer dan een miljoen volgers. Micro-influencers zijn bijvoorbeeld bloggers met een paar duizenden of tienduizenden volgers. Bij de eerste heb je het voordeel dat je veel bereik haalt, hoewel we weten dat de conversie of actie daar lager ligt. Bij de tweede groep haal je minder bereik, maar ligt het engagement hoger. Zij zullen relatief meer impact halen doordat de betrokkenheid van hun “fanbase” groter is. Hetzelfde geldt voor de geloofwaardigheid. In dit artikel lees je hoe je met micro-influencers successen boekt.

Social Media Day maart 2016 - Social Seeder: gemiddeld bereik op basis van het aantal volgers

Bron: www.slideshare.net/secret/wSfS4zme4XxqwZ/20

Iedereen kan in feite een influencer voor je merk zijn. Miel Van Opstal herinnerde er ons echter aan dat we hierbij zeker onze interne equipe niet mogen vergeten. Medewerkers zijn de eerste ambassadeurs van je merk.

Influencer marketing: medewerkers als ambassadeur

Bron: http://www.slideshare.net/WaveLab/social-amplification-secrets-of-the-trade/14

Als je naar klanten kijkt, kwam Koen Stevens met een interessant cijfer: 4,7% van je klanten genereren 100% van je mond-aan-mond reclame. Hoe kan je deze 4,7% identificeren? Het lijkt mij aangewezen hiervoor naar je promotors te kijken bij het meten van je NPS (Net Promotor Score). Dit zijn diegenen die je een 9 of 10 gaven op de vraag “Hoe waarschijnlijk is het dat u (organisatie x) zou aanbevelen aan een vriend of collega?”.
Wat ik vooral onthou, is dat een beperkte groep ambassadeurs voor een grote impact kunnen zorgen.

Social Media Day maart 2016 - Mond-aan-mond via de consument

“A brand is no longer what he or she tells the customer what the brand is about. It’s the customer who tells the brand who he or she is.” Kristiaan Cloots

Het “waarom” centraal

De 1e spreker Gerrie Smits benadrukte dat we data niet alleen mogen gebruiken om onze reach te vergroten maar vooral het gedrag beter te begrijpen. Want pas als we weten waarom mensen betrokken en dus getriggerd zijn om te delen, kunnen wij sharable content creëren.
Hij vatte het als volgt samen: be where people are, care and share. Deze handige template kan je als leidraad gebruiken:

Social Media Day maart 2016 - Influencer marketing strategy: reason why people are sharing

Bron: http://www.slideshare.net/gerriesmits/shotime-a-usercentric-toolkit-for-sharing-optimisation/38

Wanneer?

Influencer specialiste Carole Lamarque vertelde ons dat 12% toename in brand advocacy gemiddeld gezien de omzet verdubbelt. Cijfers die je oren doen flapperen en je doen nadenken over de aangewezen momenten om ambassadeurs te activeren! Carole zette deze momenten voor ons op een rijtje:

  • In kader van een productlancering. Dit is het meest evidente en makkelijkste moment om ermee te starten.
  • Om brand awareness op te bouwen. Dit kan door jouw share of voice, de mate waarin er online over je merk gesproken wordt, te vergroten.
  • Tijdens crisis management om de impact van negatieve berichtgeving te compenseren.
  • Als lead generator waarbij prospecten worden gerekruteerd door merkambassadeurs slim in te zetten. Dit is uiteraard de meest interessante, maar ook de moeilijkste manier om aan influencer marketing te doen.

Handige tools

Influo is een tool om in het oog te houden! Maarten Kesteloot is de oprichter van deze startup die momenteel alleen nog maar in beta beschikbaar is. Hij benadrukte terecht dat influencer marketing momenteel nog in zijn kinderschoenen staat en nog helemaal niet geprofessionaliseerd is. Het medialandschap is complexer geworden doorheen de jaren en influencers krijgen daarbinnen een terechte plaats. Hun belang zal zeker nog toenemen. Alleen ontbreekt er momenteel een structuur. Denk aan het bereik via influencers. Dit wordt momenteel nog helemaal niet op een eenduidige manier in kaart gebracht. CIM-cijfers zoals je die bij andere media hebt, zijn niet van toepassing op bloggers die ook je bereik en visibiliteit kunnen vergroten. Influencers in kaart brengen is bovendien erg arbeidsintensief doordat er geen bron bestaat die een duidelijk overzicht geeft. Merken die gewoon zijn te werken met afgelijnde mediaplannen zullen een tool als Influo ongetwijfeld omarmen. Influo moet de connectie tussen merken of agentschappen en influencers worden.

83% van de consumenten is bereid om over een positieve merkervaring te spreken, maar slechts 29% doet dit ook effectief. De reden is eenvoudig: niemand vraagt het hen. Daarom is Social Seeder een uiterst interessante tool die het mogelijk maakt om je eigen influencers te identificeren, recruteren en activeren. Via Social Seeder kan je hen bovendien op regelmatige basis en op een gestructureerde manier aanspreken met de vraag om een bepaalde boodschap te verspreiden. Effectief de vraag stellen blijkt immers essentieel om mond-aan-mond reclame te stimuleren. Volgens data van Social Seeder deelt een ambassadeur gemiddeld op 2,4 netwerken en bereikt hij of zij daarmee gemiddeld 317 ‘peers’.

Social Media Day maart 2016 - Influencer marketing: flip van latent naar manifeste betrokkenheid

Bron: https://www.slideshare.net/secret/wSfS4zme4XxqwZ/26

Starsky zet dan weer actief in op het professionaliseren van influencer marketing via BV’s. Kristiaan Cloots, de drijvende kracht achter Starsky, vertelde ons dat dit het eerste celebrity endorsement platform is in België en Europa. Zijn netwerk telt op vandaag een 25-tal brandstars, gaande van Nathalia, over Marleen Merckx tot Ian Thomas. En dit is nog maar een begin. Om de visibiliteit te vergroten koppelt hij dit aan een mobiel outdoor netwerk (branded cars). Of dit een succes wordt valt af te wachten. Het lijkt me een interessante piste om een campagne op gang te trekken maar ook een uitdaging om de authenticiteit te bewaren.

5 gouden tips voor een succesvolle influencer aanpak

TIP 1
Zorg bij de selectie voor een match tussen het profiel van de influencer en je merk.

TIP 2
Vergeet het persoonlijke aspect niet en bouw een relatie op met je influencers.

TIP 3
Maak direct duidelijk aan de influencer wat hij of zij eruit haalt. Dit hoeft niet noodzakelijk een financiële beloning te zijn. Ook het community gevoel is een enorm sterke trigger.

TIP 4
Voorzie voldoende flexibiliteit zodat er ruimte is voor eigen inbreng. Geef bijvoorbeeld de boodschap mee met enkele richtlijnen, maar laat de content creator aka influencer er zelf zijn eigen ding mee doen.

TIP 5
Ga voor de langetermijnrelatie in plaats van een oneshot en vergeet vooral je dankbaarheid niet te tonen achteraf.

Onderstaande quote vind ik heel gepast als afsluiter: vergeet vooral niet naar je doelgroep te luisteren zodat je weet wat er bij hen leeft!

Social Media Day maart 2016

Bron: http://www.slideshare.net/gerriesmits/shotime-a-usercentric-toolkit-for-sharing-optimisation/48

Deze gouden tips omzetten in een knappe social media strategie?

Overleg met ons.

Samen met ons bereik je meer.

Lien Desmet
Lien Desmet, externe inspirator • interne motivator • strateeg • hyperkineet.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Gratis AB change seminar op 21 april 2016 | Next Post: Verslag AB change seminar: voor marketeers die niet willen stagneren. »
-
Gerelateerde artikels

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

Je strategie back on track?

  • Doe mee aan onze poll!

    BV's in reclame, een meerwaarde?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief