Radio-innovaties: vernieuwt jouw radioreclame mee? | AB
GRATIS content kalender 2019

Radio-innovaties: vernieuwt jouw radioreclame mee?

Klaar om te adverteren via DAB+, Spotify, podcasts, Alexa …?
 

Radio: al 100 keer afgeschreven, maar een blijvertje van jewelste. Het is nu eenmaal een efficiënt, doelgericht medium om een goed gecibleerd publiek te bereiken en te activeren.

De klassieke technieken zoals geo-targeting (regionale mediaplanning) worden steeds verfijnder, net als het meten van de resultaten, zodat je de campagne voortdurend kan bijsturen. Onderstaande case van Happiness toont aan hoe je met een creatieve mediaplanning het verschil maakt: 5 radiostations zenden op exact hetzelfde ogenblik dezelfde spot uit. Een jaar lang. Vernieuwend en terecht award winning.

Maar in dit artikel gaan we in op de impact van technologische vernieuwingen. Radio-innovaties doen mensen anders luisteren. Moeten we dan ook anders adverteren? Ja, zo blijkt.

1. DAB+ en internetradio

De lijst van radio’s die je online kan beluisteren is eindeloos. Slimme radiozenders profileren zich zelfs als digitaal merk. Denk aan Studio Brussel. Online doen ze veel meer dan het streamen van uitzendingen: posts op stubru.be, social media, YouTube-filmpjes …

(Web)radioluisteraars doen meer dan passief radio luisteren. Ze zoeken actief.

Het web heeft ons luistergedrag veranderd.

Tel daarbij de enorme keuze aan themazenders op het web en je beseft welke nieuwe troeven radio advertising biedt. Themazenders bieden specifieke content/muziek waar luisteraars op dat moment naar op zoek zijn.

Dat laat jou als adverteerder toe om heel gericht te targetten. Wist je bijvoorbeeld dat retargetting en audience buying bij internetradio net zo toepasselijk zijn als bij social media advertising? Anders dus dan gewoon advertentieruimte inkopen bij traditionele radiozenders.

Hetzelfde geldt voor het bereik. Dankzij digitale radio hebben we een realtime inzicht in het bereik van onze inzet op radio. En het wordt alleen maar beter.

Inspelen op zoek- en luistergedrag: hoor ik daar een inbound strategie? Wel ja, dat klopt.

Maar let op, ook outbound tactieken (klassieke push via ‘gewone’ radiocampagnes bijvoorbeeld) blijven belangrijk. Het is dus echt een unbound-aanpak.

2. Spotify, select my favorite playlist

Qua advertentiemogelijkheden wordt webradio pas echt interessant met online streamingdiensten. Hét voorbeeld bij uitstek: Spotify!

Hier gaat het echt over de symbiose tussen online en radio advertenties. Zo krijg je bij Spotify de kans om te adverteren met video advertising, banners en audio.

In verschillende landen in Europa kan je advertentieruimte inkopen op Spotify en vervolgens je doelgroep heel gericht benaderen op basis van demografische gegevens, afspeellijsten, genres en interesses.

In België moeten we ons momenteel nog beperken tot de demografische gegevens. Jammer, maar toch één voordeel: de advertentieruimte is nu nog best betaalbaar (net zoals algemeen bij internetradio in België). Het evolueert alleszins snel. Voor je het weet, biedt Spotify ook in ons land heel wat kansen en dan ben je er als marketeer maar al beter mee vertrouwd!

radio-innovaties

McDonalds op Spotify, inclusief banner

Zoals daarnet al vermeld, is een wisselwerking tussen de verschillende kanalen en middelen opportuun om de campagne in zijn geheel goed te dragen.

Tip: ondersteun je audioreclame op Spotify met online bannering (zodat luisteraars meteen naar je website kunnen doorklikken). Of gebruik een printadvertentie als reminder of extra ondersteuning. Alweer: unbound communicatie for the win!

3. Podcasts = voor elk wat wils

Podcasts zijn populairder dan ooit.

De podcastmarkt wordt langzaam volwassen: betere kwaliteit van de podcasts, meer aanbod en stijgend aantal luisteraars.

Hoe bevordert een podcast de betrokkenheid van je doelgroep?

Een podcast is een interessant advertentiemedium. Je advertenties in podcasts zijn namelijk fundamenteel anders dan op radio. Het publiek:

  • is geconcentreerd en loyaal
  • luistert aandachtig
  • en is meer dan bij elke andere advertentievorm bereid om tot actie over te gaan. Engagement ten top!

Zo is het ook een sterk medium als je in de diepte wil gaan met een bepaalde groep luisteraars. Een goede podcast-aanpak voegt een extra laag toe aan je merk. Hoe dan? Door een band op te bouwen met je luisteraar. Community building: je zorgt voor een betrokkenheid van je publiek. Dit is niet altijd makkelijk te realiseren op een andere manier.

Adverteren in podcasts in België?

Met een penetratie van amper 7%* staat de podcast-advertentiewereld in België nog in zijn kinderschoenen. Het goede nieuws: we komen van 3 à 4% de voorgaande jaren, dus dat is zowat een verdubbeling.

radio-innovaties podcasts penetratie België

*Onderzoek Space Essentials, 30/01/2019

De advertentiemogelijkheden liggen dus nog open. Branded content bijvoorbeeld. Ga als merk aan de slag om zelf een redactionele podcast in elkaar te steken. Met dit ‘undercover adverteren’ bekoor je ongetwijfeld luisteraars die net op zoek zijn naar deze content. Zij ervaren dit niet als vervelende reclame tussen de podcasts in.

Waarop wachten we dan nog? Op harde data over het podcast-publiek. Die data worden momenteel in België nog te weinig verzameld, terwijl dat natuurlijk de basis is om goed te targetten en onderbouwde mediakeuzes te maken. Maar hou het in de gaten, want zoals dit PUB-artikel illustreert, omarmen uitgevers én consumenten in snel tempo de podcast. Het wordt binnenkort een interessante toevoeging aan je mediamix.

4. Smart speakers: Alexa, do you hear me?

Slimme speakers als Alexa, Siri en Google Assistant maken ons dagelijkse leven een stuk makkelijker. We gebruiken ze meer en meer. Wanneer je de speaker nodig hebt, geeft hij je informatie of zet hij een tof nummertje op. Handig. Zelfs in die mate dat de smart speakers steeds meer standaard ingebouwd zullen worden in elektronische huishoudapparaten. radio-innovaties Alexa play music in every room

Kortom: alweer een interessant upcoming communication medium. Maar hoe ga je hier als adverteerder in godsnaam mee om? 

Enerzijds is het een feit dat dergelijke vormen van communicatie best wel een uitdaging zijn. Als de consument een slimme speaker vraagt om een bepaald product op het boodschappenlijstje te zetten dan is dat vaak in generieke termen zonder een merk te vermelden. Slimme speakers maken dan voor jou de beste keuze gebaseerd op objectieve data: prijs, beschikbaarheid, positieve reviews … Het zijn immers algoritmes, die voelen geen emoties. Nét daarom is het in deze hoogtechnologische tijden belangrijk om in je merk te blijven investeren. Doe aan merkopbouw en creëer merkvoorkeur. Gigantisch belangrijk als je wilt dat de consument de slimme speaker niet vraagt om bvb. yoghurt op zijn boodschappenlijstje te plaatsen maar wel Alpro yoghurt. Akkoord, dit doe je niet in een vingerknip maar als je op lange termijn resultaten wil boeken is dit essentieel.

Anderzijds hebben we er nog geen zicht op hoe de advertising mogelijkheden bij zo’n slimme speakers in de toekomst zullen evolueren. Nu kan er op dit vlak nog niet veel, maar de kans is groot dat er heel wat mogelijkheden komen om je merk extra in de kijker te zetten tegen betaling. Ook het blijven investeren in Search Engine Optimization (SEO) zal ongetwijfeld belangrijk blijven door de komst van deze snufjes.

Het duurt nog wel even eer Alexa en co volledig ingeburgerd raken in de Vlaamse huishoudens. Momenteel is het nog ‘te Engels’ en mist het de Vlaamse touch. Niettegenstaande blijkt uit een onderzoek van BeCommerce België dat zo’n 30% van de steekproef interesse heeft om een voice assistant zoals Siri of Google Assistant te gebruiken bij het online shoppen. Daarnaast geeft 7% aan dit al minstens 1 keer gebruikt te hebben. (Sofie Geeroms – BeCommerce, persbericht E-commerc in België, 13/03/2019). De opportuniteiten zijn er dus en zoals bij vele innovaties kan de doorbraak snel volgen.

5. Conclusie: radio-innovaties houden radioreclame boeiend

Radio is the reach medium and, new technology makes it broader, deeper and better – Pub, breakfast session about radio advertising – Brussels, 28/01/2019.

Radio zal nooit verdwijnen, wel veranderen. Er ontwikkelt zich een ander luisterpatroon waar je als marketeer moet op inspelen. Wij volgen die radio-innovaties alvast nauwgezet op! Zodra het interessant wordt om ze in te zetten in een breder unbound verhaal, lees je het hier.

Kan je zolang niet wachten? Contacteer ons, dan zitten we alvast even samen rond te tafel voor een inspirerende babbel!

Wil je bovendien meer te weten komen over hoe je dankzij radio je publiek op een originele manier aanspreekt? Ontdek het in het blogartikel rond 9 creatieve radiorecepten van collega Marc.

Innoveren begint met anticiperen

Stay tuned voor radio-innovaties en -trends

Volg onze blog op de voet

Marlies Amelynck
Marlies Amelynck, service anchor - social media enthusiast - full time optimist - part time blogger.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.

« Previous Post: Cabinet C: AB en 5 Gentse bureaus creëren digitaal partnership. | Next Post: Social video voor HR: speerpunt van je employer branding. »
-
Gerelateerde artikels

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

Je strategie back on track?

  • Doe mee aan onze poll!

    BV's in reclame, een meerwaarde?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief