Manifestoooooh!
Van gewoon manifesto tot wow-manifestooooh! Dat is de uitdaging. Hoe presenteer je jezelf, je bedrijf of je merk op een gebalde, inspirerende manier?
Misschien denk je nu spontaan aan een elevator pitch: je staat met twee in een lift en in die korte tijd samen pitch je jezelf als dé oplossing voor het probleem van je gesprekspartner.
Conclusie en nieuw begin ineen
In zekere zin is een manifesto de uitgeschreven variant van zo’n elevator pitch. De perfecte synthese van een allesomvattende strategie waar je weken of maanden aan gesleuteld hebt. En tegelijk het startpunt voor de uitrol van die strategie.
De 5 kenmerken van een goed manifesto
- Eenvoudig. Zorg dat iedereen het meteen begrijpt: de CEO, het salesteam, de receptioniste … én de klant (als je het manifesto ook extern communiceert). Geen hoogdravende buzzwords.
- Kort. Geef de essentie weer, verzand niet in details.
- Motiverend. Elke lezer is een potentiële klant, werknemer, leverancier, contactpersoon .. laat ze goesting krijgen in je bedrijf.
- Gevoelsmatig. Heel belangrijk: vermijd de droge, functionele ‘wat’, maar focus op het emotionele ‘waarom’.
- Vrij. Durf gerust creatief zijn in vorm en stijl. Een uniek lettertype? Een video i.p.v. print? Een song i.p.v. een tekst? Moet kunnen. Zolang vorm en inhoud maar overeenstemmen.
Waarvoor gebruik je het manifesto?
Met je manifesto kan je verbazend veel kanten uit. Het is:
- de schets van je toekomstvisie;
- de terugvalpositie en het houvast voor de verdere uitrol van je bedrijfsstrategie;
- de uitvalsbasis en het kader voor de ontwikkeling van je marketingplan: waar focus je wel (of niet) op?
- de interne motivator: zo krijg je alle medewerkers mee in je bedrijfsverhaal. Alle neuzen in dezelfde richting;
- je externe visitekaartje: zo toon je aan je doelgroep en klanten op een gevatte manier waarvoor je staat;
- de toetssteen voor de latere creatieve uitwerking van je communicatie.
Zie jij ook het potentieel van zo’n tussenstap in je strategie-ontwikkeling? We helpen je graag verder.
Laat je hieronder intussen verrassen door enkele van onze manifesto’s die we voor klanten uitwerkten.

Experimenteel en toch ambachtelijk. Innovatief en tegelijk eeuwenoud: het Petrus Sour verhaal doet de echte beer geeks watertanden. Die vind je – no kidding – massaal in the USA. Is dit manifesto moeilijk leesbaar? Download het als pdf.

Zo maakten we toekomstige mama’s en papa’s warm om voor hun babyspullen bij Pericles langs te gaan. Schattigheidsfactor 10! Is dit manifesto moeilijk leesbaar? Download het als pdf.

Een manifest zoals dit voor Recupel dient duidelijk een hoger doel: samen de wereld mooier maken. Daarom eindigen we met een uitnodigende vraag. Als lezer moet je al van teflon gemaakt zijn om daar nee tegen te zeggen. Is het manifesto moeilijk leesbaar? Download het als pdf.

Ook op deze manier kan je de strategie en de waarden uitdragen: de CEO van Groep Huyzentruyt aan het woord.

Of je nu een particuliere koper, bouwer of investeerder bent, elke aankoop is een belangrijke stap in je leven. Bij Groep Huyzentruyt staan de mensen centraal, niet de stenen. Is dit manifesto moeilijk leesbaar? Download het als pdf.
Laat ons jouw merk niet inspireren met een gewoon manifesto
maar met een wow-manifestoooooh!
En inspireer er dan je eigen klanten en collega's mee
