Hoe fris kun je als b2b drukkerij naar buiten komen? AB

Hoe fris kun je als b2b drukkerij naar buiten komen?

Wederzijds vertrouwen brengt ons al een heel eind ver
 

Drukkerij Van Lijsebetten in Sint-Niklaas is sinds jaar en dag één van de trouwe partners van AB. Het b2b bedrijf is een specialist in kartonnen dozen, papieren verpakkingen en commercieel drukwerk. De installatie van drie nieuwe state-of-the-art Heidelberg-drukpersen (uniek in Europa) was de ideale gelegenheid om met een vernieuwd gezicht naar buiten te komen. Als familiebedrijf houden ze er bij Van Lijsebetten van om de zaken grondig en volledig te doen. Een uitstekende visie en dito start voor een mooi en compleet traject.

Van Lijsebetten b2b AB

Van strategische oefening tot manifesto

AB kan sterke papieren voorleggen als het de hele rit mag doen, ook in b2b: starten met een strategische communicatie-oefening, om tot een transitie te komen naar de nieuwe positionering, die tenslotte uitmondt in een ‘Manifesto’.

“Het manifesto: voor het bedrijf een intern houvast om op koers te blijven; voor creatieven de basis en richtlijn om een hele reeks communicatieve tools uit te rollen, die de positionering off- en online tast- en zichtbaar maken.”

Dit laatste is een A4-tje waarop het DNA kort en vooral in duidelijke mensentaal toegelicht wordt: waar staat en gaat het bedrijf voor?

Een naam die zegt wat je doet

Hekel punt: de naam. Was men bereid om afscheid te nemen van de prefix ‘Drukkerij’? Als één van de enige b2b bedrijven in België biedt Van Lijsebetten zowel commercieel drukwerk als verpakkingen aan. Onze argumentatie dat deze troef best als USP uitgespeeld wordt, volstond om de naam te wijzigen in Van Lijsebetten Printing & Packaging.

Van balpen tot bedrijfsvideo

Als de familie Van Lijsebetten iets doet, doet ze het goed. De facelift voor het b2b bedrijf zou consequent en op korte termijn doorgevoerd worden.

Maar ook nieuwe fotografie, video, de uitrusting van de medewerkers en de inrichting van de bedrijfszones zoals onthaal, vergaderzalen, gevel, … stonden op het programma. Persteksten, advertenties, relatiegeschenken, kalenders, beursstanden, eindejaarswensen, … tot en met de labels op de champagnefles.

“Het vertrouwen dat CEO Filip Van Lijsebetten aan AB schonk, mondde uit in een bijzonder fris, coherent en compleet plaatje.”

Een nieuwe website op basis van een audit … en een testwebsite

Ook voor de nieuwe b2b website werden de nodige stappen gerespecteerd:

  • korte pre-analyse van de bestaande website
  • concurrentie-analyse
  • keyword mapping (in kaart brengen van de vaak gebruikte zoektermen in deze sector en waar deze voor de SEO in te zetten).

Om echt efficiënt te werken werd, parallel aan de bestaande website, een ‘quick & dirty’ website opgezet. Deze liet toe om de bezoekers een korte enquête te laten invullen (à la ‘Welke info hoop je hier te vinden?’). En we konden de zogenaamde ‘hoofdtaken’ testen: “ik wil een offerte”, “ik wil een gratis dummy”, “ik wil een rondleiding” enz. Dit leidde tot zéér interessante learnings, die meteen al de richting voor de wireframes van de nieuwe website aangaven. Daarover meer in het artikel over ‘website audit’.

Zin om je B2B-merk meer waarde te geven?

Ja, dat interesseert me!

Bouw samen met ons een compleet merkverhaal uit, van strategie tot balpen.

Piet Coucke
Piet Coucke, no nonsense boss & creativity lover.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Website audit: je leert zoveel, als je kritisch je site bekijkt. |
-
Gerelateerde artikels

Gratis unbound inspiratiesessie?

  • Doe mee aan onze poll!

    Wat scoort volgens jou het best?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief

  • Download me
    Zit je nog met vragen over de implementatie van je strategie, wil je een woordje uitleg over de kalender of vul je hem graag samen met ons in? We helpen je graag verder. Contacteer ons via lien@ab.be. En lees intussen ons artikel over het hero hub hygiëne model.