Infographic: haal er meer uit, stel jezelf deze 5 vragen | AB
GRATIS content kalender 2020

Haal meer uit je infographic

5 vragen die je jezelf moet stellen.
 

Dit artikel wil je niet overtuigen van het belang van infographics (je bent al overtuigd) of van onze knowhow om ze zelf te maken (yes vaneigens we can).

Wel stel ik de vraag wanneer ze geschikt zijn, en wanneer niet. Dat doe ik omdat ik heel veel slechte infographics zie. Te volgestouwd, te moeilijk, niet relevant, soms onduidelijk of zelfs onleesbaar.

Vandaar ook mijn keuze om hier een uitgebreide tekst aan te wijden: ik heb zaken te vertellen die ik niet kwijtraak in een ellenlange infographic😉.

Bottomline van dit artikel: hoe beter je vooraf nadenkt over het maken én het verspreiden van je infographic, hoe meer impact op je SEO, je merkinvulling en zelfs lead generation. Daarom leg ik in dit artikel de nadruk op het online inzetten van infographics.

Ga dus tijdig rond de tafel zitten met je web agency! En pas onze take-aways uit dit artikel zeker toe wanneer jij als marketeer zelf werkt in je eigen CMS.

Als voorbeeld verwijs ik af en toe naar de infographics die we gebruiken in onze recente Recytyre website.

Wanneer wel een infographic? Stel jezelf deze 5 vragen.

1. Vertaal ik boeiende info in een visueel verhaal?

Klassiek misverstand: gooi wat getallen en data op een design hoopje en je hebt een infographic. Nee. Het gaat om meer dan info & graphics. Een infographic moet complexe info in een eenvoudig verhaal gieten, waar je lezer makkelijk doorheen scant aan de hand van beelden, design, typografie, kleuren, kernwoorden …

Bekijk het dus als een vorm van visual data storytelling.

  • jawel, een visueel verhaal
  • waar duidelijkheid voorop staat
  • met als doel snelle en precieze overdracht van (vak)informatie
  • één op één, geen interpretatie mogelijk
  • met een afgebakende, beperkte scope (je complete jaarverslag samenvatten in 1 infographic is zelden een goed idee)
Recytyre sprekende cijfers infographic

Hier nemen we je mee in een visueel verhaal doorheen de kerncijfers van Recytyre. De flow voelt natuurlijk aan, met een goede balans tussen woorden, cijfers en beelden.

2. Etaleert de infographic mijn kennis in een vakdomein?

Je infographics kunnen ook een perfect visitekaartje voor je onderneming zijn. Het ideale middel om je eigen vakkennis in de verf te zetten. Vooral online zijn ze steeds populairder.

Tip: zorg dat Google (en Google-gebruikers) je expertise herkennen en vinden. Hoe? Verwerk in je bestandsnaam goede zoektermen waar veel op gezocht wordt. Belangrijk, zeker omdat steeds meer online zoekgedrag zich toespitst op afbeeldingen. En vul ook consequent de alt-tag van de afbeelding in: een extra omschrijving die letterlijk vertelt wat het plaatje toont. Vindt Google leuk!

3. Geef ik de essentie van mijn verhaal in één oogopslag weer?

Een no-brainer die nauw aansluit bij punt 1.

Maar toch gaan veel infographics de mist in, zoals deze 10 classics aantonen. Designmatig, maar ook inhoudelijk is er te weinig nagedacht. Vooral het voorbeeld ‘How to create an awesome infographic’, zie hieronder) is pijnlijk grappig. Voor eens en voor altijd: tekst met kleurtjes is géén infographic.

slechte Infographic

4. Heb ik vooraf genoeg nagedacht over de verspreiding achteraf?

Wat heb je eraan als je niemand bereikt en niemand je infographic bekijkt? Ga stapsgewijze te werk.

  • Je website

Vaak begint het leven van een infographic op je website. Logisch. Maar daar stopt het toch niet?

Is het heel belangrijke content, besteed er een aparte landingspagina aan. Naar die page kan je makkelijk linken vanop een andere pagina maar bv. ook in je e-mail signatuur.

Of waarom geen pop-up of slide-in op je site? Webbezoekers krijgen je infographic in ruil voor hun gegevens > goed voor lead generation! Tip: doe dit enkel als de infographic echt waardevol is. Niemand geeft graag zijn data in ruil voor rommel.

Hou je het graag eenvoudig, plaats de volledige infographic als download op je webpagina.

Vind je de infographic wat te lang, wissel dan binnen 1 artikel stukjes infographic af met stukjes tekst die voor duiding zorgen. Dat maakt de leeservaring aangenamer.

Of herverpak stukjes tot iets nieuws, zoals we deden met enkele details uit de Recytyre-infographic van hierboven – het resultaat zie je op deze Recytyre-pagina over recyclage.

infographic verwerking recyclage banden

Enkele afbeeldingen uit de eerste Recytyre-infographic bovenaan dit artikel combineerden we tot een nieuwe infographic. Die verduidelijkt de verwerking en recyclage van oude banden tot nieuwe grondstof voor sportvelden.

  • Offline

Waarom niet offline in bv. een beursflyer?  Zonder extra kosten en werk heb je een pracht van een beeld. Zo verschijnt de infographic over de Recytyre Partners hieronder ook in een brochure naar garagisten en bandencentrales.

Tip: zet een QR-code op die offline infographic om je lezer naar je webartikel te trekken.Recytyre als draaischijf voor recyclage banden infographic

  • Social

Gebruik hem ook als lokker op je sociale media. Ik zeg het niet graag als tekstschrijver, maar een infographic heeft meer kans op clicks en likes dan een tekst. Beelden hebben nu eenmaal een groter viraal potentieel.*

Opnieuw: is het echt corner stone content, adverteer er dan mee op social media in je vakgebied. Linkedin is vaak een geschikt kanaal hiervoor.

*Tekstuele uitzondering: fantastische quotes worden nog meer gedeeld. Zoals dit favorietje van mij (geen idee wie de auteur is, maar feel free to share)

“Your secrets are safe with me. I wasn’t even listening.”

5. Is mijn infographic mobielvriendelijk?

Zeiden we daarnet iets over in stukjes hakken?

Designers ontwerpen infographics op desktop. Waarbij ze soms vergeten dat web users ze bekijken op mobiel. Gevolg: de teksten op de infographic zijn nauwelijks leesbaar. Neem nu onderstaande tabel (toegegeven, geen echte infographic).

De oorspronkelijke tabel was één geheel en hebben we voor webgebruik in stukken gehakt, zoals je ziet op deze Recytyre webpage. Sommige delen zijn beelden, andere tekst.

Reden: beelden schalen mee (verkleinen dus mee met een kleiner beeldformaat), terwijl teksten hun tekstgrootte behouden op klein beeldformaat en dus leesbaar blijven.

Recytyre desktop website

Op desktop is alles mooi leesbaar. Lezers hebben niet eens door dat de bovenste elementen beelden zijn (de vrachtwagen, de titel ‘Gratis ophaling door Recytyre Partners’ en ‘WEL’), terwijl de titel en opsomming daaronder teksten zijn.

Recytyre mobiel website smartphone

Pas als je mobiel kijkt, zie je hoe de beeldelementen verkleinen, terwijl de teksten op dezelfde grootte leesbaar blijven. Mochten de teksten deel van de infographic geweest zijn, dan waren ze veel te klein.

Wanneer geen infographic?

Als je boodschap te complex is. Als je er emoties wil in stoppen. Als je meer duiding wil geven. Als je de lezer ruimte wil geven voor zijn fantasie, interpretatie en beeldvorming. Afijn, je snapt het wel.

Alternatieven zijn er genoeg: Prezi, Powerpoint, Keynote … Maar heb je al eens gedacht aan een explainer video, zoals we deden voor Samsonite of in deze animatievideo voor Recupel? In de Recupel-video’s zit het ‘samen pakken we het aan’-gevoel dat je nooit in een infographic krijgt.

Of weet je wat? Schrijf een tekst, een blogpost bijvoorbeeld, doorspekt met infographics😉.

Een knappe infographic waar goed over nagedacht is?

Overleg met ons

En haal meer uit je infographic

Marc Pauwels
Marc Pauwels, ideeën • teksten • strategie • flauwe grappen.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Cabinet Colleges: nu inschrijven! | Next Post: Website bouwen: 8 anti-frustratie learnings »
-
Gerelateerde artikels

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

9 conversie optimalisatie tips

Je strategie back on track?

  • DOE MEE AAN ONZE POLL

    Welk soort artikels verkies je op onze blog?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief