Facebook, wat met die privacy? Een open brief aan Mark Zuckerberg.

Brief aan Mark Z.

Laat agencies en adverteerders doen waar ze goed in zijn
 

Beste Mark,

nu de Cambridge Analytica-rook om onze hoofden even is verdwenen, blijven we toch zitten met enkele vragen.

Je bedrijf Facebook is nu 14 jaar. De puberteit. De leeftijd waarop wispelturigheid de norm is. Binnen de lijntjes kleuren en rekening houden met andere meningen ligt moeilijk.

Facebook weet alles en weet alles beter.

Je bent – zacht uitgedrukt – de controle over de puber een beetje kwijt. Blijkbaar heb je geen idee wat er allemaal op je platform gebeurt. Een persoonlijkheidstest die misbruikt wordt om – dixit de aanstoker Cambridge Analytica – ‘200 verkiezingen te manipuleren’? Oeps. Bijhouden met wie we telefoneren? Aheum.

De achteloosheid van deelnemende Facebook gebruikers valt te begrijpen, de nonchalante houding van Facebook niet. De fake-news-geest is uit de fles en je hebt die strijd voorgoed verloren, Mark. Ook al werf je 5.000 extra medewerkers aan die het nieuws screenen, fake news wordt een treurig blijvertje op je platform.

Dat je puberende onderneming er de ethische kantjes afloopt, verwondert niet. Is TheFacebook niet ooit begonnen als digitale keuringsdienst voor de knapste/lelijkste grieten van de universiteit? Zou dat nog kunnen in #MeToo tijden?

En wat met ons marcom-vak in al die Facebook-heisa?

Daarover is al heel veel zin en onzin verschenen. Feit is: marcom-professionals zijn de facto Facebook believers. Zonder sociale media-poot vallen we bijna om en verliest veel van ons werk aan relevantie. Maar je overdrijft, Mark. Als je derde partijen de kans geeft om privédata te misbruiken, verkiezingen te beïnvloeden en de democratie onderuit te halen, sleur je de hele marcomsector mee de modder in. “Zie je wel, het zijn allemaal leugenaars en bedriegers.” Vinden wij niet leuk.

Begrijp ons niet verkeerd: zonder data kunnen agencies en adverteerders hun werk niet doen. Data zijn het buskruit van de 21e eeuw. Maar marcom professionals willen ze gebruiken voor een spetterend vuurwerk en wow-momenten voor consumers, niet om de democratie op te blazen. Daarom aanvaarden wij spelregels zoals privacybescherming. Nu jij nog, Mark.

Het goede nieuws voor jou Mark, is dat de wereld collectief verslaafd is aan je sociale netwerk. Van #deletefacebook hoef je dus niks te vrezen (dat resulteerde – oh ironie – in 25.000 likes … op Facebook).

Maar geef agencies en adverteerders toch de kans om te doen waar ze goed in zijn: klanten helpen met relevante op maat gesneden info, een betere shopping ervaring, producten die ze echt willen, een vlotte service die ze verwachten.

Binnen luttele jaren bereikt Facebook de volwassen leeftijd. De leeftijd waarop je verantwoording moet afleggen en je je onbezonnen dadendrang niet meer kan afwimpelen op je jeugdige overmoed. De leeftijd waarop je er niet meer vanaf raakt met de schijnbewegingen die je nu probeert. De leeftijd waarop iedereen je kritisch bekijkt en beoordeelt op wat je echt bent: een machtig wereldbedrijf zoals Gazprom, ABInBev, Shell en zovele andere. Maar waarom nog wachten om volwassen te handelen?

Grow up, Mark en geef ons Facebook terug. Die show in de Amerikaanse Senaat was geen goed begin.

Marc Pauwels
Marc Pauwels, ideeën • teksten • strategie • flauwe grappen.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: AB grote winnaar van de YouTube Ads Leaderboard 2017 | Next Post: Video content: waarom het nog hééééél lang zal boomen »
-
Gerelateerde artikels

Gratis unbound inspiratiesessie?

  • Doe mee aan onze poll!

    Wat scoort volgens jou het best?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief

  • Download me
    Zit je nog met vragen over de implementatie van je strategie, wil je een woordje uitleg over de kalender of vul je hem graag samen met ons in? We helpen je graag verder. Contacteer ons via lien@ab.be. En lees intussen ons artikel over het hero hub hygiëne model.