Eurobest 2015: laat creatieven niet sterven.
GRATIS content kalender 2021

Eurobest 2015: laat creatieven niet sterven.

Hoe blijf ik fris: korte handleiding voor creatieven en marketeers.
 

eurobest 2015

Vorige week kreeg ik de kans hét pretpark voor creatieven van Europa bij te wonen. Het Eurobest Festival for Creativity in Antwerpen. Ik mocht de kleuren van AB verdedigen. Nu ja ‘verdedigen’, we hadden niets ingestuurd, maar ik kreeg de kans een écht reclamefestival van dichtbij te beleven. Drie dagen weg van mijn scherm, weg van mijn comfortabele positie. Ik had me voorgenomen om al mijn ervaring, al mijn knowhow en werk waar ik vaak trots op ben, simpelweg bij AB achter te laten. En ik vertrok met open blik als een kind van 37 jaar naar Eurobest. Het werd een rollercoaster aan gevoelens, mede dankzij héél inspirationele gastsprekers en sterke campagnes.

Hieronder enkele voorbeelden waar de goesting van afdroop.

1. Don’t stop kidding around.

(Dan Porter – scriberia)

Weet je, humor is essentieel voor onze creatieve bezigheid. Volgens Dan Porter is het de sleutel tot originaliteit. En we kunnen er een teveel aan serieux makkelijk mee tackelen. Humor ontstaat vaak uit een botsing van 2 contrasterende elementen. Zoals deze grap.

“Ik wou dat ik kon sterven als mijn pa. Rustig, stil en in mijn slaap … En niet zoals de roepende passagiers in zijn auto.”

Dat contrast zorgt voor een explosie. De verrassende structuur van deze mop kan de basis zijn van het idee.

Tip voor creatieven: hou niet vast aan regels.

“Defy the laws of gravity.”

Gravity = meetbare veiligheid = het domein van de klant

Levity = origineler en creatiever, hier gebeurt de magie = de speeltuin van de creatief

Tip voor creatieven: geef de klant gerust het gevoel dat je goed voor de briefing/het product zal zorgen. Maar durf eens wegstappen van hun vraag/ probleemstelling. Wedden dat je makkelijker tot een oplossing komt?

Bottomline: probeer zoveel mogelijk verveling te vermijden. Drie wow-voorbeelden.

Bronze in Film: Pierre – SAMSONITE – Jandl Bratislava (Slovakije)

Shortlist in film Craft: Poofaces – PAMPERS – Great Guns London (UK)

Silver in Outdoor: Assembly fail – IKEA – Think Hamburg (Duitsland)

eurobest 2015 gelocatil

‘Immediate pain relief’ – Shortlist in print: Gelocatil – Grey Madrid (Spanje)

2. You can’t do extraordinary things without making or doing.

( Nick Bailey – Isobar)

Nick Bailey begon zijn eurobest-presentatie met Kylie Minogue. Ken je ‘I should be so lucky’ nog? In amper 40 minuten geschreven door producerstrio Stock, Aitken & Waterman, terwijl Kylie op de gang zat te wachten. Heiligschennis! Maar critici vergeten dat er aan die 40 minuten werk jaren van ambacht voorafgingen. Dat geldt ook voor creatieven. Ons ambacht is fundamenteel om een idee vorm te geven. In de loop van mijn carrière merkte ik hoe ouder ik word, hoe makkelijker het is om bepaalde dingen te ontwikkelen. Maar dat kan enkel door jaren en jaren van hard werken.

“The making is the magic.”

Zelfs al is de markt veranderd in de loop der jaren, zelfs al komen er nieuwe creatieve en technologische praktijken bij tijdens het creatieve proces. Die evolutie in middelen verandert de output, maar de basis – het idee/concept – blijft hetzelfde. Werk dus hard, gebruik je ambacht, doe, maak, zoek het idee en repeteer, repeteer, herhaal … want ‘the making is the magic’ en uit het proces zal de waarheid groeien.

Grand prix in Branded Content & Entertainment: Slide, Amazing in motion – LEXUS – Chi & partners London (UK)

Gold in Design: 1/1 brochure – JAEGHER – Bowling Brussel (België)

Silver in Media: The great Escape – GRAUBUNDEN FERIEN – Jung von Matt Zürich (Zwitserland)

eurobest 2015 Nick Bailey truth isobar

Nick Bailey van Isobar en Kylie Minogue in actie.

3. Stop making things that people want >

make people want things

(James Kirkham – Leo Burnett + Jonathan Fraser – Exposure Digital)

In een wereld waar reclame steeds minder effectief wordt, moeten we volgens James Kirkham onderzoeken hoe we communicatie kunnen verschuiven naar het creëren van dingen waar mensen echt om geven. Dat betekent: durven weggaan van de gekende paden in het medialandschap. Indien het proces het toelaat, zoek dan naar een beter alternatief dan gewone advertising.

“Stel jezelf de vraag: is er een alternatief voor adverteren?”

Niet: what is the endline?

Wel: ga verder dan de endline.

 

Niet: what is the ONE thing we want to tell? Want zo forceer je slechts 1 boodschap.

Wel: what is the thing you want them to believe?

En bewijs het, laat hen beleven, laat hen proeven …

 

Niet: does the idea work on one channel?

Wel: how does the idea work on other channels?

Eén advert maakt de campagne niet, denk crosschannel en pas je aan.

 

Grand prix in PR: The HIV + Issue – VANGARDIST – Saatchi & Saatchi Génève (Zwitserland)

Gold in Design: The freshest orange juice brand – INTERMARCHE – Marcel Paris (Frankrijk)

Gold in Direct: The Les Paul skill check – GIBSON – Serviceplan München (Duitsland)

winner_detail_slideshow_491146-2_1

Shortlist in Design: Samova/Flowering teabags – Serviceplan Munchen (Duitsland)

4. Keep it freshSame Sh*T, Different Christmas

(Ben Priest – Adam and Eve DDB)

Wat als je jaar in jaar uit dezelfde campagne moet maken voor hetzelfde merk? Hoe hou je het fris? Een herkenbare uitdaging voor mij en mijn AB-collega’s. Met adverteerders die vaak 10 of 15 jaar klant blijven bij AB. Founding Partner en Chief Creative Officer, Ben Priest, deed zijn Eurobest om het vreemde, lukrake en onwetenschappelijk proces dat leidt tot het geliefde werk dat ze maken voor John Lewis toe te lichten a.d.h.v. 6 punten:

1. leer tijdens het creatieproces

2. steek een lijn in je werk

3. wees logisch

4. probeer het verhaal uit te breiden na een succesvol jaar

5. geef niet op

6. change the winning team – misschien is het interessant om er iemand anders op te laten werken?

 

Klaar om een traantje weg te pinken?

Grand prix voor film en Integrated: Monty’s christmas – JOHN LEWIS – Adam & Eve DDB London (UK)

Creatieven sterven als ze niet gevoed worden of zichzelf niet voeden met nieuwe ideeën. Na 3 dagen Eurobest heb ik er weer on-ge-loof-lijk veel goesting in gekregen en weet ik terug waarom ik in dit vak ben gestapt.

Zorg dat je jezelf fris houdt, wees nieuwsgierig en laat je vooral inspireren!

Meer Eurobest 2015? Lees hier mijn tweede bijdrage.

Tot slot mijn ultieme tip & wake-up call: stuur marketeers en account mensen naar een creatief festival. En als dat niet kan: stuur ze naar deze selectie van de Eurobest-winnaars op de Outbox-tentoonstelling in Antwerpen. Nog tot 23 januari.

eurobest 2015

Ook goesting gekregen in creatie die het verschil maakt?

Contacteer ons

En ontdek zelf ook weer waarom je in dit vak bent gestapt.

Jorge
Jorge De Wintere, .
Linkedin , Twitter , Facebook.
« Previous Post: Connexi Inspiration Tour | Next Post: To shoot or not to shoot »
-
Gerelateerde artikels

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

9 conversie optimalisatie tips

Je strategie back on track?

  • DOE MEE AAN ONZE POLL

    Welk soort artikels verkies je op onze blog?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief