Eurobest 2015 #2: is de toekomst aan ons?
GRATIS content kalender 2019

Eurobest 2015 #2: is de toekomst aan ons?

Nieuwe inzichten in menselijkheid en technologie.
 

eurobest 2015

Tijd voor deel 2 van mijn unieke ervaringen op het Eurobest 2015 Festival for Creativity in Antwerpen. Een stad in verhoogde staat van alarm na de gebeurtenissen in Parijs. En tegelijk een festival waar reclame, design en digitale wereld elkaar ontmoetten in een schijnbaar rustbrengende omgeving. Maar misschien was de angst voor de toekomst wel de gemeenschappelijke noemer van alles wat zich buiten én binnen afspeelde?

Wij zijn altijd op zoek naar wat er nog nooit geweest is (René Magritte)

Deze quote uit de openingstoespraak van de viceburgemeester van Antwerpen, Philip Heylen, werd een geschikt motto voor dit ongewone event, georganiseerd tegen een surrealistisch militair decor. Drie baanbrekende inzichten rond mens en technologie bleven me bij.

1. Breek technologie, word creatiever!

Aldus gastspreker dr. Kate Stone van Novalia over “the internet of paper”.

kate stone eurobest novalia hack_paper

Technologie is voor veel creatieven een barrière. Dr. Kate Stone wil die drempelvrees doorbreken en opent met haar baanbrekende link tussen technologie en print een heel nieuwe wereld. Ze is er in geslaagd om papier te ‘hacken’, waardoor papier een interessanter medium wordt. Door middel van conductieve inkt wordt het mogelijk om papier en andere materie digitaal te maken. Concreet past ze drie pijlers van ‘digital’ toe op een andere drager. We RAKEN AAN, zijn GECONNECTEERD en genereren DATA.

Touch

Volgens Stone wordt papier een soort van een gebroken tablet, die we toch kunnen aanraken en waar we connectie mee krijgen.

Connectivity

We zijn verbonden met papier of materie, maar ook met elkaar.

Data

Door te connecteren met een device of materie genereren we data, die we kunnen opslaan en achteraf gebruiken.

Straffe case voor Audi TT: deze papieren brochure met touch elementen.

De allereerste computers vulden een volledige kamer, ondertussen past deze als smartphone in onze broekzak. Als deze evolutie blijft duren, verdwijnt de computer binnen afzienbare tijd. Digitaal zal in alles vervat zitten, gaande van kledij, keukentoestellen tot gedrukte media.

Future will look old-fashioned, more like nature. And not like SF movies.

Onze interactie met die zaken zal anders zijn. Mochten we sciencefictionfilms geloven, dan zouden we nu leven in een soort wereld zoals in de film ‘Minority report’. Maar dat doen we niet, integendeel: we zijn eigenlijk heel ouderwets.

 

2. Stop met je antisociaal gedrag.

Een verrassend distillaat uit de tirade van Rob Newlan van Facebook.

rob newlan facebook anti-social eurobest 2015

Als computers steeds meer in onze broekzak passen, moeten we dan niet meer rekening houden met het proberen raken van de doelgroep? Veel bureaus denken wel na over het ‘Social’-ding, maar meestal past men het idee of concept pas op het allerlaatste toe in de implementatie van de campagne.

Mobile advertising verdient het om verbazingwekkend te zijn. We moeten meer écht bezig zijn met wat er op onze devices gebeurt en wel om de eenvoudige reden dat merken op een héél persoonlijke manier met hun klanten kunnen connecteren. Via Facebook zitten ze direct in hun ‘personal space’. Mensen ontdekken steeds meer op hun devices en meestal ontdekken ze dit via feeds.

Denk dus eerder ‘FEED FIRST’, en niet ‘mobile first’.

Rob Newlan gaf enkele tips:

Ambacht verslaat vernieuwing

Je campagne kan de meest innovatieve snufjes tonen, maar vergeet niet dat ambacht een belangrijk onderdeel is van het proces.

Creëer stopping power door goed gemaakte input en hou daarbij rekening met tekst, want mensen luisteren weinig of nooit naar het geluid op hun feeds.

Creëer ideeën die waarde scheppen voor zowel je klant als hun doelgroep.

Welke de ideeën ook zijn, mensen krijgen graag RESPECT van de merken, ongeacht welk toestel ze gebruiken (2/3/4g, WiFi, oude Nokia …)

Denk daarom ook aan iedereen bij het bedenken van ideeën. Hou er rekening mee dat mensen graag iets beleven en dat ze daarvoor bereid zijn om zich aan te passen.

Focus op mensheid, niet op technologie.

Start met de mens, want die verwacht een goede service, een voordeel, iets nuttigs … Breng iets interessants en probeer de mensen / je doelgroep te begrijpen. Wanneer je start met technologie creëer je een technische oplossing. Wanneer je echter start met de doelgroep in het achterhoofd creëer je iets dat hen zal bezighouden of entertainen. Tip: hou rekening met regionale verschillen.

Een mooi voorbeeld is de Lego ‘kronkiwongi’ campagne: per regio gelanceerd op basis van de kenmerken van de doelgroep, met 8 verschillende kinderen en talen.

 

3. Gereedschappen voor verandering.

U gebracht door William Lidstone van Razorfish en Will Sansom van Contagious.

Lidstone Sansom Toolkit for transformation eurobest 2015

De afgelopen tien jaar gingen al razendsnel en volgens onderzoeken ligt het tempo van de (digitale) veranderingen momenteel hoger dan ooit tevoren.

Wat brengt de toekomst? Lees hieronder meer over 4 grote mogelijke veranderingen en over de tools om daar op de best mogelijke manier mee om te gaan. Centraal staan de consument, de creativiteit en de organisatorische veranderingen.

Brand loyalty zal uitsterven.

De consument heeft steeds meer keuze: naast grote bedrijven zijn er tal van start-ups die nieuwe en diverse producten aanbieden.

Waarom zouden mensen nog moeten vertrouwen op ongrijpbare merken? Klanten hebben nu gemakkelijk toegang tot online mond-tot-mondreclame en reviews, de grootste beïnvloeders van het merk. We evolueren naar een 1-to-1 business waarbij social media een vorm van ‘celebration of the individual’ worden.

Om als merk te overleven, suggereren Lidstone & Sansom drie instrumenten.

(1) Marketeers moeten ontwerpen met hun klanten centraal. Merken hebben toegang tot specifieke en relevante gegevens van de consument en moeten die gebruiken om een persoonlijke relatie met hun klanten te ontwikkelen.

(2) Ontwricht je handel op een creatieve manier, niet alleen je reclame. Zoek daarvoor innovatieve manieren om aan de behoeften van je klanten te voldoen. Een knap voorbeeld is deze Gold in design.

(3) Ontwerp relevante organisatorische transformaties om te reageren op de consumentenbehoeften.

De wereld zal online moeten aansluiten.

Ongeveer 3,2 miljard mensen zullen eind 2015 het internet gebruiken. De rest van de wereld zal nog niet online geconnecteerd zijn. Maar niet elke aardbewoner moet met elke andere aardbewoner gelinkt zijn via een hippe computer of smartphone. De uitdaging ligt dus niet per se in de technologie of het device. Wel in mensen overtuigen dat een connectie met een online platform belangrijk is. En in mensen opleiden. Bv. ouderen leren werken met Facebook, eBay …

Ook belangrijk: op het vlak van creatie verder kijken dan browsers. Er zijn andere manieren om je boodschap over te brengen. Zoals deze van Glowcap. Een handige tool die je helpt onthouden wanneer je elke dag je pilletje moet innemen. Op organisatorisch niveau moeten behoeften van de niet-aangeslotenen een onderdeel worden in de toekomst van je bedrijf.

Grote merkervaringen zullen ons bevrijden van onze schermen.

We zijn paradoxaal gevangen genomen door onze schermen. Hoe vergroten we onze kijk op de echte wereld? Door onze communicatiekanalen via technologie op een andere manier te gebruiken en ons zo te bevrijden van onze desktop, laptop, tablet en smartphoneschermen.

Vanaf nu moeten we ontwerpen voor menselijke ‘interfaces’ en niet voor schermen. Organisaties kunnen strategische allianties maken waarbij ze hun expertise en data delen.

Binnen tien jaar is je kantoor een algoritme.

Marketing zal veel meer dan nu geautomatiseerd en geprogrammeerd zijn. Computers en artificial intelligence verwerken data sneller dan een mens, waardoor ze efficiënter zijn. Robots kunnen wegdenken van emotie en op basis van data advertising genereren. Ze geven de mensen wat ze echt willen.

Verleiding zal evolueren naar het direct voldoen aan hun exacte behoefte. Klinkt goed, maar wat is de sleutel tot succes? Volgens Lidstone en Sansom zijn er twee succesfactoren. (1) Zijn we in staat om deze behoefteprocessen in kaart te brengen en (2) kunnen we deze algoritmes toepassen op direct marketing?

Als we in de toekomst afhankelijk worden van algoritmische intelligentie, wat gebeurt er dan met ons? Zullen we allemaal onze job verliezen? Volgens Lidstone en Sansom zal onze plaats in het proces veranderen. Wanneer, waar en hoe dit zal veranderen weten we niet. Maar dat we moeten openstaan voor die verandering en bereid moeten zijn om ons aan te passen, is een feit.

Het werd een beetje stil in de Eurobest-zaal toen de impact van die bewering duidelijk werd. Is het einde van creativiteit nabij? Of welk soort creativiteit heeft onze toekomst dan nodig? Slik.

Nog meer Eurobest 2015? Lees ook deel 1 van mijn verslag. Of bekijk een selectie van de Eurobest-winnaars op de Outbox-tentoonstelling in Antwerpen. Nog tot 23 januari.

Een extra dosis creativiteit voor jouw merk?

Contacteer ons

Dan maken we er samen een festival van goede ideeën van.

Jorge
Jorge De Wintere, .
Linkedin , Twitter , Facebook.
« Previous Post: STIMA-congres 2015: onze boeken-top 5 voor onder de kerstboom. | Next Post: STIMA Congres 2015: de 4 conclusies van AB. »
-
Gerelateerde artikels

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

Je strategie back on track?

  • Doe mee aan onze poll!

    BV's in reclame, een meerwaarde?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief