Conversie optimalisatie: 8 tips die je zelf vlot toepast
1. Gebruik categoriepagina’s


AB ontwikkelde een uniforme look & feel voor de 4 categoriepagina’s op boncquet.be: 4 soorten keukens, met na het doorklikken ook op elke detailpagina een gelijkaardige beschrijving.
- je vangt generieke zoekopdrachten op
- en zo scoor je ook traffic

2. Schrijf mini-copy (ook wel micro-copy genoemd)

Een button op een landingspagina die we voor Skylux maakten. Zou jij klikken op ‘Ik loop liever het risico op brandschade’? Nee toch?

Of op “I don’t need more clients”?😄
3. Dedicated landingspagina(‘s)
Vermijd afleiding
Op een landingspagina waarvan het doel conversie is, zorg je voor zo weinig mogelijk afleiding:
- verwijder de navigatie
- focus op sterke copy
- hou de conversievelden altijd zichtbaar, bv in de rechterkolom
Vraag je af van welke pijn de bezoeker wil genezen worden
Een vraag die we bij Toff stelden: je bezoeker heeft een meubel aangeklikt. Wat nu?
- Wil hij of zij meteen technische info?
- Of toch liever eerst iets algemeens daarover lezen?
De juiste tab open zetten op de productdetailpagina kan heel wat invloed hebben op de conversie!

Welke tab zet je het best open? ‘Spécifications’?

Of toch ‘Description’?
4. Zet in op micro commitments
De naam zegt het zelf: micro commitments zijn kleine vormen van interactie met je webbezoeker:
- een poll
- een vraag
- een testje …
Voordelen:
- met minimale inspanningen van je bezoeker bouw je een vertrouwensband op
- je likeability neemt toe toe, op lange termijn krijg je meer conversie, trouwere klanten, merkambassadeurs …
Belangrijk: hou voor micro commitments de drempel zo laag mogelijk. Je hoeft dus zeker niet altijd een e-mailadres te vragen. Bij een poll is dit bijvoorbeeld overbodig.
Op onze eigenste ab.be plaatsen we geregeld een poll. Heb je onze laatste al meegedaan? Die peilt naar je blogwensen: welk soort artikels verkies je in onze blog?

Onze webbezoekers houden verbazend veel van shocking advertising.

Digitaal zet de toon natuurlijk, maar toch weet nog bijna 1 op 5 de impact van een DM te waarderen. Terecht.

Amper de helft van onze webbezoekers vindt Influencer marketing geloofwaardig.
Wist je dat een poll ook mogelijk is in Instagram Stories?
5. Overtuig anderen met social proof
- ze geven de credibiliteit van je merk een flinke boost,
- het vertrouwen groeit,
- en de kans op conversie verhoogt.
Zet je community members in
Als je een community hebt, ga aan de slag met de members. Die zijn 5 keer meer geëngageerd in vergelijking met mensen die geen deel uitmaken van je community. Zij zijn dus bereid om jou aan te bevelen binnen hun netwerk, maar ook om hun feedback en mening met jou te delen, mee te denken, …
- Vraag feedback & input van klanten, fans, ambassadeurs.
- Mik op interactie (stel vragen, doe een poll, lanceer een test, …)
- Vergeet ook niet dat gezichten aantrekken (meermaals bewezen in eyetracking studies). Als je testimonials toont, plak daar dan bij voorkeur ook een gezicht bij.
- Top funnel social proof = tijdens de awareness fase: bekende koppen bv. Kim Clijsters voor het horlogemerk Citizen, Philippe Geubels voor Bristol
- Mid funnel social proof = tijdens de consideration fase: influencers die op social een post plaatsen, x mensen hebben een bepaalde vakantie al geboekt, gemiddelde score meegeven …
- Bottom funnel social proof = tijdens de decision fase: zie vb Booking ‘x mensen zijn nu de accommodatie a/h boeken’ wanneer je a/h reserveren bent
6. Ruil die slider in voor een duidelijk overzicht van toptaken
Sliders (en de nieuwe video-achtergronden) zijn nog steeds een fenomeen, terwijl ze echt niks opleveren. Bezoekers klikken enkel op de 1e slide (80 tot 90%), dus waarom tijd steken in die 4 of 5 andere?

Als er al geklikt wordt op een slider, doet meer dan 80% dat op de eerste slide.

Geslaagde conversie optimalisatie voor Lybover: de proposities in 4 of 6 kadertjes op de homepage plaatsen, met in elk kader een doorklik naar bijvoorbeeld de populairste pagina’s. Scoort veel beter dan een slider!
7. Every page is a homepage
Veel van je bezoekers zullen mogelijk je homepage nooit te zien krijgen. Gemiddeld komt meer dan de helft van je publiek via ‘God’ Google binnen, om op een product- of informatiepagina te landen. Zorg dus dat je de vis daar aan de haak slaat. Voeg een Call To Action button (vb. Download brochure) toe of hou de bezoeker aan de praat. Laat hem op zijn minst doorklikken naar andere voor hem of haar interessante pagina’s. Juist, … waar dan weer andere CTA-buttons tot conversie moeten leiden.

Voorbeeld landingspagina ‘ik zoek commercieel drukwerk’.
In het voorbeeld hierboven brengt Google de bezoeker met de zoekopdracht ‘commercieel drukwerk’ op de landingspagina ‘commercieel drukwerk’ van de drukkerij. De bezoeker kan er een offerte vragen, een gratis dummy bekomen of een brochure downloaden. Het enige wat hij moet doen is een e-mailadres achterlaten. Of hij kan eenvoudig de andere afdelingen van de drukkerij bezoeken, waar hij misschien een ander spoor van zijn bezoek zal achterlaten.
8. Bouw duidelijke structuren in
Witruimte, overzicht, soberheid en een duidelijke structuur. Het zijn de sleutelwoorden voor een aangenaam (lees: geslaagd) bezoek. Dat betekent niet dat je geen sitemap mag hebben. Integendeel: sitemaps scoren goed in de Google-ranking. Maar het is een veeg teken als je bezoeker ze nodig heeft om zich door een site te worstelen. In geen tijd verliest hij de weg en ben jij hem kwijt.
Besteed dus (vooraf) tijd aan webarchitectuur en clickable wireframes. Dit zijn theoretische webpagina’s zonder design, waarin je wel al kan klikken en surfen. Tip: laat enkele potentiële sitebezoekers vooraf door deze frames gaan en kijk of ze terechtkomen waar je ze hebben wil.

Een voorbeeld van een wireframe voor een homepage

Opgepast: wireframes zijn constructies, geen copy. Je moet er doorheen kunnen kijken.
Is je structuur goed doordacht? Goed zo. Next step: aantrekkelijk design. Maar dat is een verhaal voor een andere keer😊
Nog 9 extra tips? Download ze hier gratis.
Graag meer conversie naar en op je site?
Gebruik onze digitale experience
En zet onze tips om in de praktijk
