Hero hub hygiene: je digitale content strategie efficiënter dan ooit | AB
GRATIS content kalender 2019

Hero hub hygiene: houvast voor je digitale content strategie

Op naar een efficiënte contentplanning: download je gratis contentkalender
 

Veel merken missen een coherente digitale strategie en gaan ondoordacht om met hun web-inspanningen. Als ze er al een lijn in krijgen, is ze moeilijk vol te houden. Gevolg? Veel one-shots en los zand. Weinig duurzaamheid. Bezoekers die niet terugkeren. Investeringen die niet blijvend lonen.

Herkenbaar? Het hero hub hygiene model geeft houvast voor alle merken groot en klein en is de start van een uitgekiende content planning. Download hier alvast je gratis content kalender.

En ontdek hoe wij dit 3H-model dagelijks inzetten voor Recupel.

hero-hub-hygiëne-content-strategy-AB

Google introduceerde het 3H-model enkele jaren terug voor video contentstrategie. Intussen wordt het in het hele digitale speelveld toegepast.

Hero

Wat?

  • Een webartikel, een video, een campagne .. waar je veel tijd, budget en inspanning tegenaan gooit. Hiermee mik je op een breed publiek dat je vaak op een emotionele manier probeert te overtuigen. Denk aan onze lampencommercials voor Recupel.
  • Eerder unieke content, soms zelfs slechts één keer per jaar.

Doel?

  • Merkbekendheid en zoveel mogelijk bezoekers naar een pagina lokken. Of waarom niet nieuwe abonnees aantrekken op je YouTube-kanaal? Dat kan gerust via een “klassieke” reclamespot die viraal gaat. Die zorgt voor één of meer pieken per jaar, een boost aan interesse en traffic naar je site. Een voorbeeld uit de UK: de jaarlijkse terugkerende kerstcommercials van John Lewis.
  • Dit leunt aan bij klassieke outbound marketing.

Hub

Wat?

  • Content die is toegespitst op specifieke doelgroepen (gebaseerd op persona’s) of op interessegebieden van die doelgroep.
  • Op regelmatige basis, zodat je merk in the picture blijft.

Doel?

  • Sterkere verbondenheid met je merk.
  • “Spreading the reason to love”, het waarom van je merk.
  • Deze content push je vaak actief naar je publiek of publish je in een regelmatige, voorspelbare frequentie. Zo komen je bezoekers graag en geregeld terug, gaan ze je consequent volgen en bouw je een relatie op.
  • Je mikt op engagement van je publiek, met liefst deelbare content. Denk aan een wekelijkse blog, een leuke quiz, een maandelijkse vlog waarin je dieper ingaat op een thema.
  • Cruciaal: vertrek wel altijd vanuit de interesses en leefwereld van je publiek. Het is een klein omwegje om hun aandacht te triggeren en er dan pas je boodschap aan te koppelen. Misschien levert het je wel frisse ideeën op voor nieuwe hero en hygiene content.
  • Hier komen we stilaan op het domein van inbound marketing.

Hieronder illustreren we onze HUB aanpak voor Recupel.

ab content her hub hygiëne content strategie Recupel

Een voorbeeld van doelgroepcommunicatie naar geïnteresseerden:

Met deze social post gaf Recupel een dikke duim aan de recyclageparkwachters – belangrijke partners en potentiële Recupel-ambassadeurs!

3 voorbeelden van doelgroepcommunicatie naar niet-geïnteresseerden:

Deze 3 social ads kaarten hetzelfde thema aan (gedateerde elektrotoestellen), maar brengen dit telkens op een aangepaste manier.

Recupel hero hub hygiene strategie video en baby

Twee ads gericht naar de doelgroep “hamsteraars” : mensen die maar moeilijk afscheid kunnen nemen van hun oude spullen.

Hero hub hygiene strategie Recupel kabels

Een ad naar de doelgroep “hobbyisten”: knutselaars die eindeloos zouden knoeien met hun oude elektro

Recupel hero hub hygiene strategie selfie individualist

Een ad naar de doelgroep “individualisten”: die zijn vooral bezig met zichzelf, en zijn gevoelig voor trends en nieuwe gadgets.

Alle social ads linken door naar dezelfde landingspagina op recupel.be, waar we hen overtuigen dat recycleren zoveel slimmer en makkelijker is.

Hygiene

Wat?

  • De dagelijkse kost. Of toch de meest frequente content die vooral inspeelt op de zoekvraag van de doelgroep.
  • ‘How-to’-artikelen, recepten, workshops, ‘wat is …’-artikelen, een blik achter de schermen, reviews, video’s als antwoord op FAQ’s … in elk geval geen “reclamecommercials”.
  • Altijd blijvende content.

Doel?

  • Nieuwe bezoekers aantrekken (voornamelijk via zoekmachines) en content aanbieden die helpt (sommigen noemen dit daarom “hulpcontent”).
  • Extra pluspunt: als je dit goed doet, versterk je hiermee de betrouwbaarheidsfactor van je organisatie. En als je echt goed bent, creëer je meteen eeuwigheidswaarde: stel dat jij het best rankende antwoord biedt op ‘hoe maak ik waterzooi’ of ‘beleggingstaks vermijden’, dan heb je evergreen content. Bingo!
  • Hygiene content helpt niet alleen je klanten, je krijgt zelf ook insights in wat aanslaat en wat niet.
  • Dit is inbound marketing all the way: content gebaseerd op interesses, zoekgedrag en SEO.
hero-hub-hygiëne-content-strategie-AB

Webcontent voor Recupel, gebaseerd op actueel zoekgedrag (‘elektrische fiets recycleren’). Resultaat: in no time op 1 in de Google ranking.

Het straffe aan hero hub hygiene

  • Het dwingt je om na te denken en te plannen op lange termijn.
  • Taakverdeling, deadlines en inhoud zijn duidelijk.
  • Het model covert je volledige digitale verhaal.
  • De 3 H’s ondersteunen en versterken elkaar.
  • Hero hub hygiene wérkt simpelweg: de stap van strategie naar concrete planning gaat vlot.
  • Je hoeft geen groot merk te zijn met zware campagnes, tientallen webartikels en een superdrukke social kalender. Ook als bescheiden merk kan je hiermee aan de slag.

Next step? Van model tot content kalender.

Dit hero hub hygiene model is een solide begin. Maar voor een concrete invulling heb je meer nodig. Goed omschreven doelstellingen, afgelijnde doelgroepen, content creatie, budgetten, monitoring tools … Helemaal ons ding!

Zin om eraan te beginnen? Stippel samen met ons een coherente content strategie uit. En zet die uiteindelijk om in een efficiënte planning die resulteert in een goed gevulde content kalender.

Content kalender nodig? Download hem gratis.

Een must-have kalender! Hands-on ingedeeld in content pijlers en categorieën per medium. Inclusief verrassende toptopical opties. Download nu je gratis content kalender en ga meteen aan de slag.

P.S: smells like unbound marketing.

Het 3H-model ligt in het verlengde van onze eigen unbound visie. Die verzoent online en offline en laat jouw business meer renderen door het beste van de twee werelden te combineren.

Eindelijk houvast voor jouw digitale content strategie?

Kom eens proeven van onze 3H-recepten

En leer hoe je de strategie omzet naar content die werkt.

Helle Detavernier
Helle Detavernier, Passionate digital dreamer, thinker, planner & writer.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Micro-influencers: niet zomaar (onz)influencers. Ontdek waarom. | Next Post: AB grote winnaar van de YouTube Ads Leaderboard 2017 »
-
Gerelateerde artikels

CREATIVITY WORKSHOP

  • Doe mee aan onze poll!

    BV's in reclame, een meerwaarde?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief

  • Download me
    Zit je nog met vragen over de implementatie van je strategie, wil je een woordje uitleg over de kalender of vul je hem graag samen met ons in? We helpen je graag verder. Contacteer ons via lien@ab.be. En lees intussen ons artikel over het hero hub hygiëne model.