Verhuis van digitale AB-afdeling naar Cabinet C zorgt voor boost | AB
GRATIS content kalender 2020

Cabinet C: stevige boost voor digitale afdeling van AB.

AB verhuist digitale poot naar Cabinet C.
 

Geen AB zonder C. Met name Cabinet C. Deze nieuwe digitale afdeling van AB is een collectief platform dat de online expertise van 3 Gentse bureaus bundelt met die van AB. Zeker weten dat jij daar als marketeer wel bij vaart. Maar hoe werkt dat precies? Dat vragen we aan Cabinet C CEO Peter Van Cutsem en onze eigenste Koen Verbauwhede.

Eén ding staat vast: indien de activiteiten van Cabinet C en AB elkaar net zo vlot aanvullen als de beide heren dat in dit gesprek doen, zit het wel snor met die samenwerking.

Peter Van Cutsem - Koen Verbauwhede - Cabinet C bij AB

Peter (l): 6 bureaus met hetzelfde DNA. Koen (r): En met dezelfde digitale behoeften.

Vanuit welke behoefte is dit initiatief ontstaan?

Peter: “Cabinet C is de vrucht van het denkwerk van 4 ‘gevestigde waarden’ in de bureauwereld. Die hebben elkaar gevonden vanuit dezelfde inzichten over de rol van digitale marketing in hun activiteiten. Al die bureaus richten zich traditioneel op communicatie in de brede zin: strategie, branding, creatieve campagnes … waarbij het digitale steevast een rol speelt. Dat is hun gemeenschappelijke DNA.”

Kortom, ze hebben hetzelfde profiel?

Koen: “Voor een groot stuk wel. Alleen de soort klanten is vaak verschillend. Sommige bureaus focussen meer op overheidscommunicatie, openbare aanbestedingen of de culturele sector, terwijl AB eerder in de private sector aanwezig is.”

Peter: “De 4 bureaus zijn veeleer complementair.”

Koen: “Maar we hebben wel dezelfde behoeften op het digitale vlak. Dat is de essentie.”

Peter: “En belangrijk: het zijn gevestigde bureaus.”

Koen: “Ja, met flink wat jaren op de teller. Vaak 20 jaar of meer.”

Peter: “Elk bureau had digitale profielen in huis. Maar één, twee of zelfs drie profielen per bureau is vandaag onvoldoende om de klantenbehoeften te dekken. Iedereen voelde de noodzaak om die profielen in een zelfde community samen te brengen en op die manier voor meer kruisbestuiving te zorgen.”

Koen: “De eisen naar specialisatie toe zijn de laatste jaren enorm uitgebreid en elk specialisme vraagt een ander profiel: performance, SEO, SEA, social marketing, programmatie en ga maar door. Dat is onhaalbaar voor één bureau, tenzij je zodanig groot bent dat je alles covert. Maar dat willen wij niet, zo’n big agency. Wij willen die kleine flexibele coöperatieve samenwerking.”

Peter: “Door nu alles samen te brengen onder één dak, bieden we klanten een veel bredere en vooral diepere digitale expertise aan.”

Kan je die expertise concreet omschrijven?

Peter: “Cabinet C is vanuit development ontwikkeld, maar biedt het volledige digitale aanbod: Web Development, Digitale Marketing en Online Strategie.”

Waarom moet ik als marketeer blij zijn met Cabinet C?

Peter: “Simpel: je bureau wordt er beter van, dus jij ook. Enerzijds kan elk bureau terugvallen op een digitaal expertiseplatform dat nu veel groter en breder is. Anderzijds kan Cabinet C zelf ook terugvallen op de creatieve community van die 4 bureaus, met strategen, designers, creatieve campagnemakers enz. Samen zijn dat bijna 90 mensen.”

Koen: “Laten we het even op AB toepassen. Als Cabinet C werkt voor onze klanten, krijgen die nog steeds de kwaliteit, snelheid en flexibiliteit die ze van AB gewoon zijn, plus de brede digitale knowhow van Cabinet C. In de praktijk blijft de manier van werken hetzelfde, met AB als aanspreekpunt en draaischijf.”

Koen Verbauwhede bij AB

“Praktisch verandert er voor onze klanten niks. Terwijl we vroeger een interne digitale afdeling hadden, werkt die nu extern. Maar alles vertrekt nog steeds vanuit AB, wij blijven het aanspreekpunt.”

Waarom samen met Gentse bureaus?

Koen: “Vanwege de rijke digitale voedingsbodem in Gent, de vele start-ups, het aanwezige talent …”

Peter: “Gent is een pool op zich. En met AB koppelen we dat aan West-Vlaanderen, ook zo’n sterke regio.”

Hoe laat je die 4 bureaus niet in elkaars weg lopen?

Peter: “Dat is niet zo moeilijk: het is geen fusie.”

Koen: “Elk bureau dat investeert in Cabinet C, is daar ook klant. Maar elk bureau behoudt zijn eigen klantenportefeuille. Naargelang de noden doet Cabinet C een beroep op één van de bureaus.”

Hoe werkt dat? Op welke basis kiest Cabinet C welk bureau?

Peter: “Wij presenteren onze menukaart: “ziezo, onze 4 bureaus, met 4 creatieve teams en alles erop en eraan voor het communicatiestrategische, kijk maar waarin elk bureau sterk in is, en maak je keuze.” Het is allemaal heel transparant, ook al omdat ik als CEO een onafhankelijke buitenstaander ben. Ik kom uit geen van de bureaus.”

Voor bestaande bureauklanten verandert dus niks?

Peter: “Nee, voor AB bijvoorbeeld blijft jullie contactpersoon dezelfde naar de klant toe. Cabinet C trekt geen projecten voor AB-klanten.”

Koen: “AB behoudt de projectverantwoordelijkheid. Maar het kan wel gebeuren dat iemand van Cabinet C als digitale partner meegaat naar onze klant.”

Peter: “Ik noem het een mix & match. Wie heb je nodig van Cabinet C, wie van AB? Zo krijg je the best of both worlds.”

Peter Van Cutsem en Koen Verbauwhede - Cabinet C in AB kantoren

“Mix&match: de juiste mensen van AB, de juiste mensen van Cabinet C – zo krijg je the best of both worlds.”

Waar liggen de ambities precies?

Peter: “We willen alleszins een innovatief concept in Vlaanderen neerzetten.”

Koen: “Het is nu al innovatief omdat het start vanuit 4 bureaus en niet vanuit een fusie. We bundelen de krachten om het complete digitale luik aan klanten aan te bieden.”

Peter: “Klopt, wij doen geen acquisities, het is gewoon beter om met kleine structuren samen te werken, waar de ondernemers zelf in zitten. Dat is cruciaal. Er is geen dominantie van één partner, geen clash van culturen, de ondernemers werken op gelijke basis.”

Peter: “Voor mij blijft ook de creativiteit belangrijk in het hele project, los van de technologische evoluties.”

Koen: “Die creativiteit ligt bij de bureaus, Cabinet C implementeert ze in concrete digitale uitwerkingen.”

Cabinet C is nu zowat 1 jaar oud. Welke eerste resultaten kan je voorleggen?

Peter: “We zijn a-typisch, omdat we een start-up zijn die al meteen heel veel werk had.

Koen: “Dat a-typische sluit alleszins perfect aan bij de unbound-aanpak van AB😉”

Peter: “Na ons launch event in het voorjaar 2019 volgden snel een resem succesvolle workshops, onze Cabinet Colleges. Die lopen nog steeds als een trein. Het Cabinet C-team breidt verder uit. We hebben nu 12 digitale experts en er komen voortdurend nieuwe vacatures.”

Koen: “Voor AB-klanten leverde dat al mooi Cabinet C-werk op: Recupel, Ontex, Meubelen Toff, Recytyre, Lybover, McCain …”

AB goes (Cabinet) C.

Ontdek wat ons partnership jou in de praktijk oplevert.

En hoe vlot Cabinet C onze creativiteit & strategie implementeert.

Marc Pauwels
Marc Pauwels, ideeën • teksten • strategie • flauwe grappen.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Social video voor HR: speerpunt van je employer branding. | Next Post: Conversie optimalisatie: 8 tips die je zelf vlot toepast »
-
Gerelateerde artikels

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

9 conversie optimalisatie tips

Je strategie back on track?

  • DOE MEE AAN ONZE POLL

    Welk soort artikels verkies je op onze blog?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief