BV's in reclame: waarom werkt het soms (niet)? / AB
GRATIS content kalender 2019

BV’s in reclame: waarom (niet)?

Starring Guga Baul, Niels Destadsbader en enkele onbekenden
 

Waarom is de ene commercial met een bekende persoon een absolute parel en de andere een draak van een spot?

Eigenlijk is er maar 1 gouden regel: laat de BV’s in reclame vooral doen waar ze goed in zijn.

Deze spot met acteur JCVD illustreert ons punt meteen. Een instant classic. Dankzij zijn briljante acteerprestatie? Hahaha. Wat dan wel? Kijk zelf.

Hoe het niet moet, toont Romelu Lukaku. Een toenmalig pril voetbaltalent. Maar naar acteertalent was het 30 seconden lang pijnlijk zoeken. Geen wonder dat ook de scriptwriters van Kinder Bueno dit 8 jaar geleden niet gevonden hebben. Wat zeiden we daarnet over ‘laat BV’s doen waar ze goed in zijn’? Genomineerd voor een Oscar in de categorie jeugdzonden.

Onlangs blikten we 2 commercials in voor de European Open, het grootste ATP tennistornooi in België. In de spotjes amuseren Guga Baul en Niels Destadsbader zich te pletter. Twee keitoffe peren, rasartiesten pur sang. Maar vooral ook: verdomd goeie tennissers. Dus mochten ze van ons beide doen: het kieken uithangen en een stevig matchke spelen. Tot lichte wanhoop van coach Dick Norman – zelf ooit halve finale op Wimbledon.

Next level tennis op topniveau: zijn dat pretlichtjes daar in de ogen van die immer schalks kijkende Roger Federer? Nee toch niet, het zijn dollartekens. 40 miljoen $ voor een 5-jarige sponsordeal met Barilla is niet slecht verdiend. Pasta en tennis, wat vind je: goeie match? (pun intended)

Soms word je simpelweg BV door jezelf consequent op te voeren in commercials. Het is die dekselse Donald Muylle van harte gegund. Sinds enkele jaren richt hij zich op even consequente wijze tot onze landgenoten over de taalgrens. Die gingen van de weeromstuit nog linkser stemmen dan voorheen.

Minder haar en minder oranje dan de huidige, maar meer spieren: sommigen zeggen dat Dwayne ‘The Rock’ Johnson de volgende president wordt van de US of A. Zijn verhaal: van zero to hero. De deal met Under Armour past in het eindeloze rijtje van sporthelden die in zee gaan met sportmerken.

Voor het goede doel krijg je topacteurs iets vlotter uit hun luie Hollywood-zetel. Monty Python-legende John Cleese zet een simpel idee in 20 seconden op briljante wijze naar zijn hand. Een classic uit 1992.

Parfumreclame’s beschikken per definitie over 1. gigabudgetten, 2. steracteurs of -actrices en 3. een pointe die volstrekt nergens heen gaat. Hier stijlvol geïllustreerd door Johnny Depp.

Tot slot eentje voor lange winteravonden. De Amerikaanse acteur Nick Offerman – bij ons minder bekend – geeft hier het begrip tijd rekken een nieuwe dimensie.

BV's voor jouw merk?

Zet ze slim en geloofwaardig in

Als deel van je marcomplan

Marc Pauwels
Marc Pauwels, ideeën • teksten • strategie • flauwe grappen.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.

« Previous Post: Hoe fris kun je als b2b drukkerij naar buiten komen? | Next Post: Waar onze stagiair het graag eens over wou hebben. »
-
Gerelateerde artikels

CREATIVITY WORKSHOP

  • Doe mee aan onze poll!

    BV's in reclame, een meerwaarde?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief

  • Download me
    Zit je nog met vragen over de implementatie van je strategie, wil je een woordje uitleg over de kalender of vul je hem graag samen met ons in? We helpen je graag verder. Contacteer ons via lien@ab.be. En lees intussen ons artikel over het hero hub hygiëne model.