Verslag BUMP Festival op 24 juni 2016 - Kortrijk
GRATIS content kalender 2021

BUMP festival op 24 juni 2016 – Kortrijk

Verslag vanuit het walhalla voor visuele experimenten
 

Het BUMP Festival op 24 juni 2016: de eerste editie staat er meteen.

BUMP Festival op 24 juni 2016

Keinieuw, dat BUMP Festival. Maar zonder schroom pakken ze uit met een straffe belofte. “Get your mind blown by illustrators, graphic designers, Ux experts, creative coders & Motion Graphic artists”.

Ik daarnaartoe, kijken of ze het waarmaken.

En of ik gekeken heb!

De 7 nationale en internationale sprekers waren toppers in hun vak. Elk op hun manier toonden ze de kracht van visualisatie. Vaak totaal nieuwe dingen. En nieuwe dingen, daar zijn vormgevers bij AB wel fan van! Over de sprekers die me bijbleven lees je hieronder meer. Hoewel ze soms samenwerken met een reclamebureau, gaan ze ver voorbij de klassieke advertising, en net dat maakt hun werk zo bijzonder verfrissend, grensverleggend en inspirerend.

Jessica Rosenkrantz: wetenschap, kunst of technologie?

Jessica Rosenkrantz is creatief directeur van Nervous System, een design studio die werkt op de grens van wetenschap, kunst en technologie. Geïnspireerd door natuurlijke fenomenen, creëren ze computersimulaties om ontwerpen te genereren. Deze ontwerpen worden via digitale fabricage omgezet tot wearables (kleding, accessoires, gadgets, mobiele devices … die je op je lichaam draagt en die met het internet zijn verbonden).

BUMP Festival op 24 juni 2016 - Jessica Rosenkrantz nervousBUMP Festival op 24 juni 2016 - Jessica Rosenkrantz nervous2BUMP Festival op 24 juni 2016 - Jessica Rosenkrantz nervous BUMP Festival op 24 juni 2016 - Jessica Rosenkrantz - Nervous

Clim: never get bored

Aan de hand van een reeks persoonlijke projecten, schetste Clim zijn loopbaan tot op heden. Deze freelance designer uit Barcelona begon als grafisch vormgever in een Londens reclamebureau en werkt momenteel als ‘Director’ over de hele wereld voor o.a. Google, Pull&Bear, BBC, Facebook …

Ik onthoud 2 belangrijke take-aways van zijn BUMP-seminarie.
1. Co-create – werk samen met andere designers.

Verschillende skills kunnen leiden tot fijne resultaten.
Hij werkte bv. samen met een motion designer en dat leidde tot Anicons (bewegende iconen).

2. Never get bored.

Is er wat minder om handen, neem dan eens de tijd om nieuwe dingen te ontdekken.

Bekijk hier zijn reel van 2015.

BUMP Festival op 24 juni 2016 - CLIM BUMP Festival op 24 juni 2016 - CLIM BUMP Festival op 24 juni 2016 - CLIM socks BUMP Festival op 24 juni 2016 - CLIM underwear

Laura Cortes: virtual reality and beyond!

Als Creative lead van Unit 9 in London buigt Laura Cortes zich over een breed scala projecten, variërend van web apps tot VR ervaringen. Straffe madam. Ze maakt deel uit van een new-business team dat focust op toonaangevende creatieve en technologische innovaties voor campagnes, producten en experimentele projecten.

Op BUMP lichtte ze haar 4 trends voor 2016 toe:

1. APPs zijn en blijven belangrijk voor merken

Dit is een knap en relevant voorbeeld van Samsung.

2. Artificial Intelligence: onze digitale assistenten

Robots kunnen veel dingen beter dan mensen, maar zullen ons natuurlijk niet volledig kunnen vervangen. We moeten hen zien als ‘digitale assistenten’. Data zullen in de toekomst daarom heel belangrijk zijn om projecten mee vorm te geven. En die toekomst is niet meer zo veraf: bekijk maar het filmpje van IBM WATSON.

3. Installations

Unieke installaties kunnen heel wat “rumor around the brand’ genereren. Of wat denk je van deze voor Stella Artois?

4. Virtual Reality

Passieve VR zal evolueren naar actieve VR. VR is in feite een oneindig scherm. Het laat ons toe om onmogelijke dingen te tonen, om mensen te tonen wat anderen zien, voelen, doen. Maar er is 1 groot nadeel aan VR: je kijkt naar een 360° film zonder écht iets te voelen.

Daarom zijn er nu stilaan andere technieken om VR aantrekkelijker te maken zoals multi-sensors, live action VR en real time action.

Mario Klingeman: ongeziene schoonheid

Mario Klingeman, AKA Quasimondo, is wat je krijgt als je de analytische geest van een coder mengt met de creatieve vurigheid van een kunstenaar en een gekke wetenschapper. Hij verrast graag zichzelf en zijn publiek en verkent consequent nooit eerder in kaart gebrachte gebieden. Resultaat: ongeziene schoonheid en ideeën waar je in geen honderd jaar zou opkomen.

De beelden hieronder zijn door code gegenereerde visuals.

BUMP Festival op 24 juni 2016 Mario Klingeman Quasimondo2BUMP Festival op 24 juni 2016 Mario Klingeman Quasimondo

Yuko Shimizu: blijf jezelf

Knap werk van deze illustrator met New York als uitvalsbasis. En met deze fijne quote die ik jullie niet wil onthouden: do not try to be somebody you are not.

BUMP Festival op 24 juni 2016 - Yuko Shimizu on stageBUMP Festival op 24 juni 2016 - little_nemo_yuko_shimizu

 

GMUNK: f***ing weird stuff

Designer GMUNK uit San Francisco gaf een showcase van zijn werk waarbij je alles, maar dan ook alles van waarde wat hij ooit maakte, in een site goot. 850 slides met pure weirdness, grafische perfectie en een heel persoonlijke touch. Bekijk hier een fijn voorbeeldje. Of deze.

BUMP Festival op 24 juni 2016 - gMunk-CHAMBER BUMP Festival op 24 juni 2016 - gMunk-OBLVION_UI BUMP Festival op 24 juni 2016 - gMunk-Adidas_Climachill_Beauty BUMP Festival op 24 juni 2016 - gMunk-SAMSUNG_Beauty BUMP Festival op 24 juni 2016 - gMunk-FITC2013_POSTER

 

Een dag vol visuele experimenten en oogkoekjes.

Volgend jaar meer van dat op BUMP 2017!

Jorge
Jorge De Wintere, .
Linkedin , Twitter , Facebook.
« Previous Post: Marketing meets science: verslag STIMA-seminar 31/05/2016 | Next Post: Enkel offline communiceren: durf jij dat in digitale tijden? »
-
Gerelateerde artikels

PRIORITY CHECKLIST MARKETEERS

CREATIVITY WORKSHOP

9 conversie optimalisatie tips

Je strategie back on track?

  • DOE MEE AAN ONZE POLL

    Welk soort artikels verkies je op onze blog?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief