Boncquet durfstrategie: bonk erop!
Insight 1: klanten worden niet graag gepusht
Wie ooit al een keuken heeft gekocht, weet het: zo’n beslissing neem je liever niet in een handomdraai. Toch krijgen consumenten vaak te maken met gehaaide verkopers die zo snel mogelijk de handtekening onder het contract willen.
Insight 2: klanten doorprikken promopraat
Naast die pushcultuur heerst er ook een promocultuur: 5 gratis toestellen bij aankoop van een nieuwe keuken is geen uitzondering. En soms gooien ze er nog een gratis plaatsing bovenop. Hoe geloofwaardig klinkt dat? Klanten doorprikken stilaan die promopraatjes.
Het Boncquet-DNA: overleg
Op basis van die twee consumer insights bouwde AB voor Boncquet keukens aan een gedurfd merkverhaal, met een positionering die regelrecht ingaat tegen die pushy promo-aanpak.
Boncquet is qua omvang een bescheiden speler. Maar wel één die al 40 jaar standhoudt en groeit. Zaakvoerder Wim De Bolster legt uit waarom dat geen toeval is: “Natuurlijk willen wij graag keukens verkopen. Maar we zetten onze klanten nooit onder druk. Ruimte voor overleg zit in ons DNA. AB heeft dat goed vertaald in een onderscheidende propositie.”

Aan je klanten vertellen dat ze niet overhaast moeten beslissen: een transparante en uitgesproken visie van AB die loont voor Boncquet.
AB: Na slow cooking, nu ook slow selling?
Wim De Bolster lacht: “Zeg nu zelf: promo’s zoals een halve keuken gratis bestaan gewoonweg niet – consumenten snappen ook wel dat ze die korting op een verdoken manier terugbetalen. Het is die kritische consument die wij willen bereiken. Wij gaan voor een transparante aanpak met een correcte prijs-kwaliteit.”
AB: Hoe overtuig je klanten daarmee?
“Met een mix van klassieke waarden en innovatieve ideeën. Ze krijgen een gedetailleerd plan, een offerte zonder verborgen kosten, een goede opvolging, vakwerk waar ze jaren later nog over tevreden zijn … Dat zijn allemaal traditionele zaken die nog altijd een groot verschil maken.”
AB: En de innovatieve ideeën?
“Ook die vertrekken vanuit de noden van de klant. Daarin gaan we een stap verder dan sommige anderen. Een voorbeeld: op basis van een offerte op maat krijgen klanten een preview in 3D video – zo zien ze nu al hoe hun keuken er straks in realiteit uitziet. Heel overtuigend! En hebben ze vooraf nog inspiratie nodig, dan downloaden ze onze gratis inspiratiecataloog. Een gegeerd item. Ook onze gratis keukenchecklist waarderen ze sterk: de ideale voorbereiding als ze aan een nieuwe keuken denken.”
AB: Al opvallende resultaten?
“De Batibouw-actie was veelbelovend. En vooral het succes op social mediakanalen heeft me aangenaam verrast.”
Eerste beperkte campagne: bescheiden budget, knappe resultaten
- Online mediabudget van 6.600€: na enkele weken goed voor een bereik van 479.000 impressies en meer dan 5.500 clicks.
- Downloads van de inspiratiecatalogus waren mogelijk via de site. Maar vooral de aanvraag via een leadgen Facebook ad was een voltreffer: Facebook bezoekers vragen rechtstreeks via een invulform in de ad zelf de cataloog op. Goed voor liefst 200 leads in 2 weken tijd!
- Combinatie Adwords via Google (zoekgedrag opvangen) en Facebook ads werkt goed. Gerichte targeting (interesses, geografisch binnen 20 km rond het winkelpunt, retargeting …) is hier uiteraard belangrijk voor maximale ROI.
Ontdek ook hoe de Boncquet-website is opgevat in deze korte round-up.
Ook honger naar straffe resultaten ?
Laat onze creatieve koks jouw strategie op smaak brengen
Want van onze recepten krijg je nooit genoeg
