De AEG enquêtes: van bescheiden briefing tot succesvolle surveys.
Hoe betrekken we mensen bij een merk? Hoe laten we hen zelf de weg naar dat merk vinden om daar op een spontane manier hun gegevens achter te laten die ons en passant relevante merkinzichten opleveren?
Over zulke vragen durf ik al eens piekeren.
Curieuzeneuzen
Wat helpt is dit: hen nieuwsgierig maken. Prikkelen. Uitdagen. Zoals bij persoonlijkheidstesten in de Flair of Joepie: ‘op welk soort mannen val ik’ of ‘hoe opvliegend ben ik’? Dat noem ik de horoscoop-prikkel: ik geloof er misschien niet helemaal in, maar ben toch curieus genoeg om te willen weten hoe ik het er vanaf zal brengen. Leuk toch, die zelfkennis?
Wat als…
Dus stel de juiste, prikkelende vragen. Bijvoorbeeld via een online survey. Met sprekend gemak vullen deelnemers 8 vragen, een pak socio-demografische gegevens en de klassieke schiftingsvraag in.
Zo laten we iedereen vertellen op welke manier ze koken in ‘De nationale kookenquête’. Via een handvol meerkeuzevragen ontdekken ze welk type chefkok ze zijn. Een profielenquête. Of we stellen hun was- en droogkennis op de proef en dagen daarbij mannen versus vrouwen uit in ‘Gezocht: de waskrak (m/v)’. Een kennisenquête.
Waar blijft het merk?
En we hangen er een stevige wortel voor, zoals een kookworkshop met 10 vrienden for free of een gratis wasautomaat/droogkast. Op dit punt gekomen heeft niemand bezwaar dat aan deze prijzen een merkkaartje hangt. ‘Powered by AEG’. Stoort niet, integendeel. Logische merkconnotatie.
“En delen, altijd delen en sociaal zijn” wist m’n moeder nog aan m’n opvoeding mee te geven. Sharing via social en e-mail levert de deelnemers extra kansen op. Zodat de die hards met plezier een aantal keer na elkaar deelnamen.
Twee AEG enquêtes mét resultaten
De nationale kookenquête
7.000 sessies, 4.952 unieke bezoekers, 2.676 deelnemers laten gegevens na en 53% kwam via Facebook.
Gezocht: de waskrak (m/v)
6.000 deelnemers, bijna 3.000 deelnemers tekenden in op de AEG-nieuwsbrief en 1.200 respondenten deelden hun resultaat op Facebook. De antwoorden zelf leverden AEG bovendien veel media-aandacht op.
Ook jij wil op een kostenefficiënte manier maximale visibiliteit en betrokkenheid creëren?
Contacteer ons
We komen graag langs met antwoorden op al jouw vragen.

AB-team: Design Jorge De Wintere • AD Mike Bral • Copy Marc Pauwels • CD Piet Coucke • Acc Koen Verbauwhede & Lien Desmet