Foodbloggers delen hun lekkerste communicatierecepten

Foodbloggers delen hun lekkerste communicatie-recepten

6 conclusies en 5 tips: food for thought voor jouw merk
 

foodbloggersKomt er ooit een eind aan de cooking craze? Sterrenchefs en food goeroes voeren bestsellerslijstjes aan, tv-kookprogramma’s bereiken een miljoenenpubliek. Albert Heijn organiseerde onlangs zelfs de Kids Kook Battle.

Naast – of beter: onder – die grote kanjers bewegen zich tientallen kleinere vissen: foodbloggers en vloggers met grenzeloos enthousiasme en beperkte middelen.

Ons interesseert vooral hoe zij zich in de markt zetten. Hoe communiceren ze? Hoe bouwen ze een band met hun publiek van enkele honderden of duizenden volgers? Hoe gaan ze om met video, beeld en tekst? We vroegen het hen zelf.

Lees het verhaal van 7 foodbloggers, met 6 conclusies, 5 tips en 1 professionele foodfotograaf die duiding geeft.

1. Doe-het-zelvers

Kokerellen doen ze uiteraard zelf. De meesten nemen ook hun foto’s, shooten de video’s, schrijven recepten en teksten uit, managen alles. Amateurwerk? Nee, het ziet er behoorlijk professioneel uit. Hier en daar krijgt iemand wat hulp bij het filmen. Soms gebruiken ze een mix van eigen materiaal en stockbeelden of press agency beelden die aangeleverd worden bij interviews of events.

foodbloggers lepeltje lekkers

Annelies van Een Lepeltje Lekkers: “Ik gebruik enkel bij events of interviews foto’s die ik krijg. De rest doe ik allemaal zelf.”

2. Authentiek

Authenticiteit vinden ze allemaal belangrijk. Veel opsmuk hoeft dus niet. Chloë Van de Walle gebruikt simpelweg haar iPhone. Als ze al beelden bewerken, blijkt Lightroom een populair programma, Photoshop ook, en natuurlijk de obligate filters op Instagram.

We polsten bij professional Luk Thys van Foodphoto of dat klopt met zijn bevindingen. Hij kent nog de tijd waarin men kippen insmeerde met schoensmeer om een goudbruine korst na te bootsen. En wist je dat ijs toen met piepschuim of met aardappelpuree werd nagemaakt?

“Zoiets is al vele jaren not done. Vandaag shooten we niet meer met ‘fake’ ijs, maar vraagt de markt eerder de real stuff. Het publiek verwacht dat. Dus zetten merken daar op in. Geen fake producten!”

“Zijn er toch bewerkingen nodig, dan gaat dit heel eenvoudig omdat we de opnames realtime op een kleurgecorrigeerd scherm volgen – fotograferen en instant stylen is makkelijk én accuraat.”

Voedingsfotografie

On the spot digitale beeldbewerking in de studio van FoodPhoto

“Liever 500 echte volgers dan 5000 fake accounts”, verzekerde Kjell Dursin ons. Eerlijkheid staat dus ook op 1 bij de opbouw van de fanbase. Op de vraag “Heb je ooit volgers gekocht?” volgt unanieme verontwaardiging. Dat is heiligschennis.

mustbeyummie foodblog

Alexia van Must Be Yummie: “Ik weet dat volgers kopen gebeurt, maar ik hou het graag authentiek.”

Foodmerken kunnen leren van die authenticiteit. Geen truukjes, geen verborgen agenda. Foodbloggers zijn geloofwaardig, het zijn mensen zoals wij, mensen van bij ons. Dat lokale, sociale aspect wekt vertrouwen. Een merk dat daarop inspeelt, scoort goede punten bij argwanende consumenten.

foodbloggers Luk Thijs

Werk van Foodphoto voor onze klant Gran’Tapas. Luk Thys: “Het publiek verwacht de real stuff. Merken zetten daarop in. Geen fake producten!”

3. Lichte voorkeur voor video

Tekst, foto of video? De meningen zijn verdeeld. Tekst op zich werkt nooit. Beelden met een verhaal erbij wel. Opvallend: hoewel in communicatie de trend naar meer video onstuitbaar is, zet nog niet iedereen in op video. Wie dat wel doet, merkt dat de respons daar veel hoger ligt. En zoals 1 blogger opmerkte: alleen al door de opkomst van live platformen wordt video het belangrijkste medium. Ook fotograaf Luk Thijs speelt daar al een tijdje op in en biedt zijn klanten videocontent aan met in-house opname studio en postproductie faciliteiten.

Loic Van Impe (Loic Food): “Een goed evenwicht tussen vorm en inhoud is een must.”

Tekst blijft belangrijk, al is het maar omdat triggering Instagram titels echt een verschil maken. En omdat recepten tot nader order uitgeschreven worden 😉 Recept en beeld versterken elkaar.

Foodbloggers Goestjes

Jozefien van Goestjes: “Ik begin enkel aan een recept als ik weet dat het ook verleidelijke beelden kan opleveren Het een kan niet zonder het ander.”

4. Foodbloggers houden van kort

Hoe vertel je alles over een recept in een zo kort mogelijke video? Dat is de uitdaging. De één houdt het op max. 1 minuut, de ander rekt het tot 3 of zelfs 5 minuten. Alles hangt af van hoe flitsend je het in beeld brengt. Hapjesprincess Julie merkt terecht op dat de 1 minuut-video’s steeds hipper worden, “vaak met versnelde weergave waarin enkel de handen in beeld komen”. Koken en handen? Focus op de essentie dus.

Kjel Dursin: “De attention span wordt steeds korter. Dus ook de video’s. Je moet mensen kort maar krachtig triggeren.”

5. Mix van platforms

Hier is geen eensgezindheid.

Sommigen zweren bij een verzorgde eigen site of blog, anderen zijn vooral op Instagram actief. Maar iedereen snapt goed hoe de verschillende platforms elkaar versterken en een goeie mix vormen. Ze gebruiken de sterkste troeven van elk platform.

Instagram voor de beelden, de eigen site voor teksten, en Facebook als videoplatform.

Allicht geen toeval dat aanstormend talent (22 jaar – #kotfood) Loic Van Impe 40.000 Facebook likes heeft en “slechts” 3.600 instagram volgers. Op Facebook toont hij geregeld live in Virtual Reality zijn video-kookkunsten.

Opvallend: weinig of geen enthousiaste YouTubers in ons gezelschap.

6. Geen platte commerce

“Ik wil me amuseren.” Zelfs de bloggers die het wat serieuzer aanpakken, hebben dit als belangrijkste motivatie.

Even belangrijk is “tonen wat me boeit (en zelf op de hoogte blijven van wat er gebeurt in de foodwereld)”. Koken en vertellen over koken is hun passie.

Ze waarderen sterk de interactie met de volgers. Ze steken er veel werk in, maar vinden dat het loont.

Niet per se in commerciële zin: “mijn producten verkopen en ervan leven” of “zoveel mogelijk volgers recruteren” vinden de meesten minder belangrijk. Hoewel ze stiekem wel dromen van een eigen programma of succesvol boek.

 

foodbloggers Chloë Van De Walle

Chloë Van de Walle: “Koken is mijn passie, en als je houdt van wat je doet, dan heb je er ook geen moeite mee om het met anderen te delen.”

De meesten zien het als een uit de hand gelopen hobby. Hapjes Princess Julie symboliseert het best de innerlijke tweespalt. Enerzijds heeft ze een webshop, Coeur Maison, anderzijds staat ook bij haar “me amuseren” op één en vindt ze “producten verkopen” geen belangrijke motivatie.

foodbloggers hapjesprincess

Hapjes Princess is de enige van onze 7 foodbloggers met een webshop. Toch heeft ze geen uitgesproken commerciële motivatie.

Wat leren food merken van zoveel passie, toewijding en ernst? Vijf tips.

1. Steel van hun inspirerende hands-on mentaliteit. Met beperkte middelen en veel gutfeel kom je al een heel eind.

2. Wees spontaan, probeer gewoon, zeker op sociale media moet niet alles meteen perfect zijn.

3. Ga voor authentiek. Vergeet afgelikte beelden en overpromising beloftes.

4. Denk lokaal. De lokale touch is in en zorgt voor extra geloofwaardigheid.

5. Gebruik het juiste platform voor de juiste boodschap. En zorg dat die platforms en boodschappen elkaar versterken.

Met hartelijke dank aan Luk Thys van Foodphoto en aan de 7 foodbloggers die enthousiast op onze vragen antwoordden: Julie van Hapjes PrincessJozefien van GoestjesLoic van Loic foodAlexia van Must BeYummieKjell Dursin van The Battered GentChloë Van De Walle van zichzelf 😉Annelies van Een Lepeltje Lekkers

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Meer tips om je food communicatie te stroomlijnen?

Contacteer ons.

We werken samen met jou een strategie uit.

Piet Coucke
Piet Coucke, no nonsense boss & creativity lover.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.

« Previous Post: Conversion day 2016 – mijn 3 belangrijkste learnings |
-
Gerelateerde artikels

Gratis unbound inspiratiesessie?

Gratis workshop.

Een pre-audit als cruciale stap naar een succesvolle nieuwe website.

Laatste tweet

  • Poll van de maand

    Ben je voorstander van shockerende advertising of hou je het liever wat subtieler?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief