digital transformation - Möbius. Prepare yourselves, technology is coming.

Digital transformation: are you ready?

Over de technologische tsunami en hoe ermee om te gaan
 

12 jaar. Dit is vandaag de gemiddelde levensduur van een bedrijf. Amper 12 maanden geleden was dat nog 15 jaar en 50 jaar geleden leefden bedrijven zelfs gemiddeld 60 jaar! Ja het gaat snel. Steeds sneller. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? Het antwoord: jezelf continu transformeren en telkens opnieuw vervellen. Zoals een kameleon. Of anders gezegd: forever young (yup, zet die bekende Alphaville song maar loeihard).

Dàt is wat organisaties vandaag moeten zijn. Dit is maar 1 van de inzichten tijden het ‘Are you digital’ event van Möbius op vrijdag 29 september. Vanaf het begin is het duidelijk: collega Lien en ik zullen ons hier geen moment vervelen.

Onze overall conclusie: digital transformation gaat véél verder dan communicatie. Het heeft impact op de volledige organisatie. Het vraagt een inspanning van alle afdelingen. Niet alleen de marketing & communicatie afdeling. Niet alleen de sales afdeling. Niet alleen het management. De volledige organisatie en alle medewerkers moeten ervan doordrongen zijn. Geen wonder dat FrankWatching het als een van de online trends voor 2017 naar voor schuift.

“Prepare yourselves, technology is coming”om het over een Game of Thrones boeg te gooien.

Veranderingen komen steeds sneller. Ons event in april draaide niet zomaar rond change. Ook Jan Bellaert, partner bij Möbius, stond stil bij de manier waarop je kan omgaan met verandering. Hij lijstte 4 pijlers op:

1. ‘Walk the customer talk en vertrek vanuit het perspectief van je doelpubliek. Bij AB kunnen we dit alleen maar toejuichen. De mens die je wil bereiken moet altijd centraal staan. Toch passen weinig organisaties dit in de praktijk toe. Co-creër & discussieer met je klanten, probeer ze zo vroeg mogelijk in het design proces (actief!) te betrekken.

2. ‘Reinvent your core en stel de manier waarop je momenteel business doet in vraag.

3. Gebruik technologie als enabler en inject technology in je business.

4. ‘Stabilise your culture en dompel je personeel onder in de digitale wereld. Of om het met de woorden van Peter Drucker te zeggen: “Culture eats strategy before breakfast”: zowel organisatie als personeel moeten digitaal geletterd zijn, anders heeft het weinig zin. People are what matters!

Consumenten connecteren. De toekomst voor Hubo?

“Waarom digitalisatie?” – “Is dit wel voor ons?” Dat zijn typische vragen van een business manager over digitale tools. Het antwoord is veelal JA. Mark Henkens, E-commerce Manager van Hubo, vertelde ons hoe zij van een brick-and-mortar DIY retailer evolueerden naar een omnichannel DIY retailer en hoe Hubo clever inspeelt op digitale opportuniteiten. Voor de onhandige harry’s onder ons: Hubo is een bedrijf van Belgische bodem dat doe-het-zelf materiaal verkoopt, van boormachines tot bladzuigers.

Waarom omnichannel?

Er zijn 3 belangrijke redenen waarom Hubo besliste naar een omnichannel model te evolueren. Argumenten die voor heel wat organisaties gelden:

  • Online concurrentie: voor Hubo zijn die anders dan de gekende concurrenten. Denk aan spelers zoals bol.com en Amazon. Wist je dat Amazon in Duitsland de grootste DIY-retailer is!? Straf!
  • Digitale klanten: de consument wordt steeds digitaler. Voor hem of haar is het normaal dat alles altijd en overal beschikbaar is. Je kan niet anders dan daarop inspelen (remember: walk the customer talk).
  • Marktgroei: Hubo streeft naar een uitbreiding van zijn markt. Logisch dat online hiervoor een belangrijke basis is als je de 2 voorgaande 2 argumenten bekijkt

Conclusie? Reinvent yourself.

Tot zover het waarom. Logische vervolgvraag …

Omnichannel: hoe?

Omnichannel is veel meer dan een webshop. Het is een concept dat een probleem omvat dat een klant kan oplossen, waar en wanneer hij maar wil. Dat kan online, maar ook offline. Afhankelijk van de voorkeur van de consument. Hubo ging nog een stapje verder. Ze bouwden een online marktplaats uit met veel meer referenties dan in hun fysieke winkels dankzij slimme samenwerkingen met leveranciers. Voortaan kunnen klanten inkopen doen met als optie click & collect, ship to store of home delivery.

Learnings:

  • Meet eerst wat je klanten willen en ga dan op zoek naar de oplossing.
  • Denk niet in hun plaats, maar laat hen zelf dit werk doen.
  • Anticipeer en leer uit de resultaten van consumentenonderzoek.

“Before you attack the problem, know which solution is most desirable.

Do It For Me: de holy grail voor Hubo?

What’s next? Of beter ‘What’s coming?’ Mark Henkens beseft dat het hier niet stopt en dat Hubo zich als bedrijf constant in vraag moet stellen. Zo biedt de trend van de sharing economy heel wat nieuwe mogelijkheden voor Hubo. Veel consumenten hebben geen tijd, zin, of skills om nog veel te klussen. Een bedreiging voor Hubo? Zo zien zij het alvast niet.

Hubo gelooft in de opportuniteiten van een ‘Do It For Me’-model waarbij Hubo als facilitator optreedt om de juiste partijen met elkaar in contact te brengen. Een platform dat de ervaren klusser en de consument die het liever niet zelf doet met elkaar connecteert. En zo blijft Hubo relevant voor zowel de DIY-er en de DIFM-er! Dit is echter toekomstmuziek. Of toch niet? Wat mij betreft mag een DIY’er met een schroefdrilboor wel eens langs komen- ik ben benieuwd…

Mark Henkens’ presentatie kan je hier bekijken.

Yondr over Virtual Reality: de bijna-doorbraak

Maar liefst 70% van de Vlamingen heeft nog nooit een VR bril opgehad– say what!?

De Virtual Reality bril bestaat nu toch al even en wij vragen ons af waarom de adaptatie van het grote publiek op zich laat wachten. Pieter Van Leugenhagen, Bussiness Strategist bij Yondr, nam ons op sneltreintempo mee en overtuigde me eerlijk gezegd (nog meer) van het potentieel van Virtual Reality.

Misschien even melden dat het Palmer Lucky was die Oculus (zoals we die nu kennen) creëerde. In 2014 kocht Mark Zuckerberg de rechten over (no surprise there) voor niet minder dan 2 miljard dollar. En als hij gelooft in Virtual Reality dan denk ik dat it’s safe to say dat hij er wel iets van zal maken.

“VR at its best shouldn’t replace real life, just modify it”

Dat is volgens Yondr de meerwaarde van Virtual Reality. Het moet ons niet meenemen naar surreële onbestaande plaatsen, wel naar plaatsen die voor velen onbereikbaar zijn. Wat dacht je van een bezoekje aan de Noordpool? Of backstage tijdens een concert? Of meevieren in de kleedkamers van de nieuwe wereldkampioen voetbal?

 Digital transformation - Möbius 2016 verslag - VR Happy goggles van McDonalds

Happy goggles van McDonalds: de omgebouwde Happy Meal doos.

What’s in it for me (and my business)?

Dit is de logische vraag die we allemaal stellen. Eens de bal echter aan het rollen gaat, zijn de opportuniteiten voor VR eindeloos. Denk maar aan de toerismesector. “U wilt op citytrip naar New York? Geen probleem mevrouw, zet even deze bril op en we geven u een preview”. Meteen krijg je het gevoel dat je er bent, en dan bedoel ik: er écht bent.

Voordat we het door hebben, staan collega Lien en ik verdwaasd rond te dolen op Times Square.

Van plan een huis te kopen? Het sales proces wordt volledig doorheen geschud eens een vastgoed consulent de woning gewoonweg laat zien door een VR-bril achter zijn bureau. Behind the scenes previews van concerten, je eigen auto samenstellen, een echte catwalk experience in een high-end store …

Pieter is nauwelijks bij te houden in zijn enthousiasme over de mogelijkheden. En terecht. Wij zijn alvast overtuigd om ook in communicatie maximale beleving te brengen via VR. Denk aan de talloze mogelijkheden tijdens activatie-acties.

Voor sommigen is het nog even wennen. Kijk maar wat snookerlegende Ronnie O’Sullivan overkwam toen hij een potje virtueel wou biljarten.

Digital transformation - Möbius 2016 verslag - virtual reality

Lien en ik (virtueel) op Times Square.

What are we waiting for?

De hamvraag van de sessie. En het antwoord is voorspelbaar eenvoudig. Virtual Reality productie blijft simpelweg nog steeds te duur. De opnames met een 360° camera hebben jammer genoeg een hoog prijskaartje. Succesverhalen zoals de McDonalds Happy Meals doen inspireren, maar blijven voorlopig enkel mogelijk voor de ‘groten’ onder ons. Wij hebben er echter alle vertrouwen in dat VR zijn weg naar de top zal halen, dus no worries, we will keep an eye on it for you

Oh ja, fun fact: Yondr betekent letterlijk ‘being in that place or over there’.

Pieter Van Leugenhagen zijn presentatie bekijk je hier.

Switch to Smart: logisch, toch? Zeker en vast voor Niko. 

“Let’s disrupt ourselves”.

Met zo’n kanjer van een openingszin had Stijn Melis, Senior Product Manager Smart Products van Niko, meteen onze aandacht. Niko botste op een muur waarbij ze niet meer wisten welke weg uit te gaan. Ze besloten de muur gewoonweg af te breken en nieuwe paden te betreden. Gestart als bedrijf voor schakelaars en stopcontacten groeiden ze uit tot producent voor intelligent homes. Vandaar de switch to smart dus (letterlijk).

Om de toekomst te kunnen garanderen, besloten ze bij Niko gewoon zelf een nieuwe startup op te richten: ‘FifthPlay’. Een startup met een ander DNA dat zelfs de toestemming kreeg om Niko te disrupten. Want als je het niet zelf doet, dan doet een concurrent dat misschien wel. Het doel? Het moederbedrijf uitdagen in zijn traditionele denken. Met succes. Niko is nu een van de toonaangevende bedrijven op vlak van smart housing.

De switch hoeft dus niet per se van buitenaf te komen: stel zelf je bedrijf en denkwijzen in vraag.

Stijn Melis gaf een opvallend advies: wees open en neem initiatief, leer van startups, deel je ideeën, test je concepten en laat je niet ontmoedigen als je eerste test faalt. Maar dan kijkt de concurrentie toch ook mee? Ja dat is zo, alleen weten zij niet op welk idee je effectief zal verder bouwen. Alleen jij hebt die inzichten. En als je vele concepten toont, zien zij al snel door het bos de bomen niet meer. Stijn eindigde dan ook zijn presentatie met dezelfde slide als de eerste: “Switch to Smart”, want het blijft een continu proces en ambitie met agile als kernwoord.

Stijn Melis zijn presentatie kan je hier bekijken.

VDAB over digital transformation in de publieke sector

Hoewel we vaak denken dat ‘die van de overheid altijd achterop hinken’ is niets minder waar. CIO Paul Danneels vertelde hoe de VDAB meegaat in het digitale verhaal en er zelfs een pionierspositie in bekleedt. “Samen sterk voor werk” is hun motto en dit mogen we dan ook letterlijk nemen.

Ze richtten een innovatielab op dat als autonome business unit opereert en met als kerntaak: nadenken over het toekomstig business model van VDAB. Het moet medewerkers helpen om out-of-the-box te leren denken. De uitgangspunten? Technologische disruptie, co-creatie, entrepreneurship en zoveel mogelijk experimenteren. Zo maakt VDAB de weg vrij voor nieuwe digitale wervingsprojecten.

Intussen heeft VDAB al een hele resem aan testprojecten gedaan via hun innovatielab. Het ene is al wat imposanter, relevanter en succesvoller dan het andere.

Uitdaging tijdens het testen is zoveel mogelijk de doelgroep te betrekken en projecten bij hen af te toetsen. Zo verzamelde VDAB voor het project MyCoach op 1 maand tijd vlotjes 1.000 leden in een Facebookgroep met als doel informatie uitwisseling en maximale interactie tussen jongeren en mentoren.

We moeten ons natuurlijk wel bewust zijn van het ‘big brother’ effect dat een overheidsinstantie hiermee teweeg kan brengen. Zijn social media dan wel nog echt social of wordt de grens tussen de publieke en private sfeer nòg vager? Anderzijds is Facebook een bestaand platform dat zich perfect leent voor wat VDAB wil aftoetsen. We moeten het soms niet te ver zoeken. En laten we nu ook niet doen alsof we allemaal zo gesteld zijn op onze privacy (location settings op je smartphone, anyone?). Maar we moeten hier toch op onze hoede zijn.

Ook artificial intelligence biedt heel wat opportuniteiten voor de jobmarkt. Surfgedrag nagaan van mensen die vacatures zoeken en hen jobs aanbieden van lookalike profielen kan leiden tot heel wat relevantere aanbiedingen en dus een hogere conversie. Denk aan de predictieve aanpak van Amazon en Netflix. Dat werkt uitstekend! Anderzijds komt ook daar het ethische aspect om het hoekje gluren.

Paul Danneels stelde gerust en merkte zelf op dat met predictieve modellen en gebruik van sociale netwerken nog heel wat ethische vraagstukken onopgelost zijn. De VDAB gaat alvast voor sustainable innovation en denkt op lange termijn. Voorspellen ze binnenkort onze droomjob? Only time will tell.

Paul Daneels zijn presentatie bekijk je hier.

Iedereen mee in het digitale bad

We moeten klaar zijn voor verandering, punt. Maar de meesten onder ons zijn het niet. Zelfs wanneer we die verandering al van mijlenver zien aankomen.

Denk aan de meest gangbare reacties bij een tsunami: de meeste zetten het op een loopje, sommigen zijn verstomd en daardoor verlamd, anderen onderschatten het fenomeen en denken ‘dat golfje stelt niet zoveel voor’.

Reacties die we spijtig genoeg ook maar al te vaak in de bedrijfswereld zien. Rondom ons verandert er zoveel dat het (bijna) niet meer bij te houden is, sneller dan ooit, voor het eerst in de geschiedenis. Maar hoe je het nu draait of keert, we moeten ermee leren omgaan. De vraag is niet OF we ons moeten aanpassen maar HOE gaan we dit doen?

Digital transformation - Möbius 2016 verslag - transformation tsunami

Tom De Ruyck, partner bij InSites Consulting, beklemtoonde het centrale topic van het event: iedereen moet transformeren, niet alleen het management of 1 afdeling, maar de complete organisatie en àlle medewerkers moeten mee in dit verhaal.

Amper 13% van de Amerikaanse werknemers zijn voldoende gepassioneerd om mee te bouwen aan de organisaties van morgen. Schrijnend. Maar je kan het ook anders bekijken: zoek die 13% in jouw bedrijf en ken hen die voortrekkersrol toe om jouw bedrijf te helpen transformeren naar een futureproof organisatie. De rest zal gaandeweg volgen. Want als je relevant wil blijven en je wil je wapenen voor de toekomst dan moet je verandering omarmen in plaats van ertegen te vechten.

In een wirwar van verandering geeft Tom ons gelukkig TECH als houvast. Dan heeft hij het niet alleen over technologie, maar TECH als acroniem die de karakteristieken samenvat van een futureproof organisatie: Togetherness + Empowerment + Collaboration + Habits.

Togetherness: je moet als organisatie purposedriven zijn. Wist je dat mensen slechts 5 merken niet kunnen missen in hun leven? Die merken hebben 3 zaken gemeen:

  • Ze zijn functioneel relevant
  • Ze maken een emotionele connectie met hun doelgroep
  • Ze leveren op maatschappelijk vlak hun bijdrage

“Move from marketing to consumers to mattering to people”. – Dave Jones

Empowerment: als je wil dat mensen in je organisatie meegaan in je transformatieverhaal wees dan zelf transparant. Geef je medewerkers inkijk in de strategie, visie en kijk hoe ze daar zelf kunnen aan bijdragen. Samen kunnen we meer. De collectieve intelligentie is enorm sterk. Haal dus meer uit je mensen! Want in de race against the machines zullen we onze menselijke eigenschappen des te meer in de verf moeten zetten. Door de robotisering zullen we als mens meer kunnen en moeten focussen op craftmanship, empathie en creativiteit (vreugdesprongetje voor ons creatief team ;-).

Collaboration: samenwerking is essentieel. En als je het doet, doe het dan goed:

  • 360°: werk niet alleen samen binnen je organisatie, maar ook met je klanten, je doelpubliek, je stakeholders, … Start van buitenaf en deel die inzichten met jouw mensen.
  • Altijd en overal: de beste ideeën ontstaan buiten brainstormmeetings. We moeten dus afstappen van die 9 to 5 mentaliteit. Denk breder.
  • Fail faster and better: test zaken al vanaf een heel embryonale fase. Durf je doelgroep vroeg in het proces te betrekken.

Habits: gewoontes veranderen is niet eenvoudig. Iets nieuws moet je 21 dagen na elkaar herhalen om er een gewoonte van te maken. Amper 10% van je organisatie zal na 3 tot 6 maand mee zijn met de verandering die je doorvoert. Maar dat is geen reden om op te geven. Begin klein om groot te eindigen.

Tom De Ruyck zijn presentatie bekijk je hier.

In other words …

Dat het komt, daar zijn we nu wel van overtuigd! Maar wat er komt, wanneer het komt, en wat ‘het’ nu eigenlijk precies is … Dat weet niemand. Gebeurt de catering binnen 10 jaar enkel nog met robots? Komt er een luchtvaartmaatschappij met enkel drones? Who knows… en dat maakt het net zo ongelofelijk boeiend, toch?

Benieuwd hoe we binnen 5 jaar terugkijken op dit verslag …

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Hoe trotseer jij de technologie-tsunami?

connect with us

Dan surfen we samen mooi de golf af

Helle Detavernier
Helle Detavernier, Passionate digital dreamer, thinker, planner & writer.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Nieuwe website voorbereiden: vermijd 11 klassieke fouten. | Next Post: Trump unbound »
-
Gerelateerde artikels

Gratis unbound inspiratiesessie?

Gratis workshop.

Een pre-audit als cruciale stap naar een succesvolle nieuwe website.

  • Poll van de maand

    Vind jij influencer marketing geloofwaardig?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief