Conversion day 2016 - mijn 3 belangrijkste learnings

Conversion day 2016 – mijn 3 belangrijkste learnings

Personaliseer maximaal op maat van je klanten
 

Conversion day 2016 op 15 november: een dag waarop 700 marketeers zich samen bogen over de ‘conversion funnel’. Met name hoe we de consumenten daar het best doorheen krijgen. Want al zijn we bezeten door cijfers en worden we gedreven door data, halen we er genoeg uit?

3 learnings die me zijn bijgebleven:

1. Stel de klant centraal, niet het sales proces.

Hubspot, zijn dat niet die profeten van inbound marketing? De sessie van hun marketing en sales director Christian Kinnear verrast mij daarom des te meer. Blijkt hij toch voluit te gaan voor de combinatie van inbound & outbound marketing! Een unbound visie net zoals de onze dus.

Zijn centrale stelling: denk niet salesgericht, maar klantgericht. Klanten staan centraal in een campagne/communicatiestrategie, niet de media die je inzet. Kinnear stelt het zelfs zo scherp dat we ons doelpubliek moeten stalken – maar dit nemen we beter niet letterlijk zeker?

Hoe breng je een product of dienst aan de man? Volgens Kinnear: op de manier waarop je zelf wil benaderd worden. Vertel gerust above-the-line (outbound) waar je merk voor staat, maar combineer dit met een vijver aan leuke/interessante/relevante informatie (inbound) waaruit je klant kan en wil vissen.

Belangrijk: Kinnear beweert niet dat het sales proces onbelangrijk is, maar benadrukt dat het ondergeschikt moet zijn aan een klantgerichte visie.

Sell unto others as you would have them sell unto you – Christian Kinnear, Hubspot.

Conversion Day Lien Desmet

Wie we daar hebben: collega Lien Desmet modereert enkele sessies!

 2. Stel de gebruiker centraal, niet je merk.

Karl Gilis geeft meteen aan dat een website niet zomaar een ‘visitekaartje’ is van een bedrijf. Het is een werkinstrument waarbij je altijd vertrekt vanuit de intentie van je bezoeker. Wat zoekt die bezoeker echt? Dit is de vraag die je moet stellen vooraleer je design etc. opstart. Je zou denken dat iedereen dit intussen weet en toepast. Niet dus. Gilis schotelt bruikbare tips voor om de user experience van je website te optimaliseren. En die doen ons bij AB (met enige trots) aan onze aanpak voor Greenhouse denken.

5 tips voor een goeie website:

1. Weet wat je bezoeker wil.

2. Ken de feiten (dat mensen van links naar rechts lezen bijvoorbeeld).

3. Stop met gokken.

4. Begrijp dat de kracht ook zit in de tekst, niet enkel het design.

5. Wees niet egoïstisch (maar stel die bezoeker dus centraal).

David Darmanin van Hotjar heeft het over “The Rise of the User”. De gebruikers zijn de belangrijkste actoren van een merk. Zeker met de opkomst van sociale media zijn gebruikers meer met elkaar verbonden dan ooit. Waarom is dit zo belangrijk? Je kent het antwoord wel: word of mouth en sociale aanbevelingen zijn de meest effectieve reclame. Wil je als merk groeien, investeer dan in je trouwe klanten/fans/ambassadeurs.

Consumers are 71% more likely to make a purchase based on social media referrals – David Darmanin, Hotjar.

4 belangrijke drijfveren achter de groeistrategie van een merk:

1. Demand & Conversion – Denk aan Apple bijvoorbeeld, waarom ben je als merk anders?

2. Value & Monetization – Er moet een bepaalde waarde geboden worden, je hoeft daarom niet de goedkoopste te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gratis kunnen annuleren van een vlucht, dat kan een meerwaarde zijn om voor een bepaalde vliegmaatschappij te kiezen.

3. Experience & Usage – Maak het gebruik een echte ervaring. Darmanin geeft het voorbeeld van Uber: je ziet de auto dichterbij komen op de kaart. Fantastisch toch?

4. Wow & Word of Mouth – Probeer met de gebruikerservaring een wow-effect op te roepen.

Darmanin geeft, net als Gilis, de tip om je bezoekers naar die ervaring te bevragen en de tips die zij geven mee te nemen. Laat je gebruiker zelf aan het woord en (co)-creëer een website of product op hun maat.

3. Win de newsfeed strijd op Facebook

Claudia Tluk, social media manager bij Brussels Airlines, neemt ons mee in een hands-on presentatie over de strijd om met je ad in de Facebook newsfeed terecht te komen. Ze geeft interessante tips over de Facebook newsfeed algoritmes en over advertenties om je doelpubliek te bereiken.

Personaliseer je oplossingen

Wat zijn de voordelen van Facebook advertising? De mogelijkheden voor een heel persoonlijke aanpak. Gebruik die tools dus correct!

Denk je spontaan aan targetten op basis van demografische gegevens? Prima, maar ga gerust een stukje verder.

Tluk haalt een voorbeeld aan.

Stel, iemand zoekt online naar een leuke promo om in de kerstvakantie er tussenuit te knijpen: een vlucht met Brussels Airlines naar Londen. Wat gebeurt er als die persoon later op Facebook zit? Hij ziet een reminder ad voor de vlucht naar Londen. Geen probleem: even klikken en kijken of de prijzen intussen zijn veranderd.

Vervelend wordt het pas als de ad blijft verschijnen, ook al heeft die persoon al lang geboekt. Facebook biedt tools aan om dat te vermijden. In plaats van ergernis creëer je dan volledig persoonlijke, op maat gemaakte ads die mensen enkel achtervolgen als het nog nodig is.

Vertel je verhaal in een video

Het is niet de eerste keer dat we dit horen: in 2017 (en eigenlijk nu ook al) is video hét kanaal waarmee je je publiek te pakken krijgt! Let op, ‘zomaar’ een video maken omdat het kan, heeft natuurlijk geen nut.  Vertel met een video een verhaal, geef een boodschap door, laat de kijker de kracht van je merk voelen. En dat is niet zo simpel.

Nog 2 video take-aways:

  1. 1. Je krijgt maar 3 seconden om je doelpubliek vast te grijpen. Zorg dat je de aandacht dus hebt vanaf de eerste frames.
  2. 2. 85% van de gebruikers kijkt naar video’s zonder geluid. Thuis voor tv of aan tafel storen ze liever geen huisgenoten als ze Facebook checken, en op het werk is Facebook al helemaal sneaky. Zorg dus voor ondertitels. Of maak een video die zelfs zonder geluid boeit.

Slotsom: wees origineel

Om het met de woorden van Karl Gilis te zeggen: #greatmarketingstartswithnotsucking. We kunnen dit moeilijk tegenspreken. Gepersonaliseerd, relevant, interessant en fris: zo steek je er als merk bovenuit in de gigantische advertising oceaan.

Eenvoudig? Zeker niet, maar dat maakt de uitdaging des te leuker voor ons. En voor jou.

Bekijk hier enkele presentaties en andere take-aways van Conversion Day 2016.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Jouw klanten of gebruikers laten genieten van onze learnings?

Contacteer ons.

En combineer het beste van outbound en inbound advertising.

Helle Detavernier
Helle Detavernier, Passionate digital dreamer, thinker, planner & writer.
Linkedin , Twitter , Instagram , Facebook.
« Previous Post: Trump unbound | Next Post: Foodbloggers delen hun lekkerste communicatie-recepten »
-
Gerelateerde artikels

Gratis unbound inspiratiesessie?

Gratis workshop.

Een pre-audit als cruciale stap naar een succesvolle nieuwe website.

Laatste tweet

  • Poll van de maand

    Ben je voorstander van shockerende advertising of hou je het liever wat subtieler?

    View Results

    Laden ... Laden ...
  • Volg ons op Facebook

    AB
  • Meest recente berichten

  • related

  • Tags

  • Archief